Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 365 miljoen euro aan kilometerheffing

Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 365 miljoen euro aan kilometerheffing

Ruim de helft (54 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing was in 2017 afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt vandaag uit het jaarverslag van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing coördineert in België. De vrachtwagens met buitenlandse nummerplaat brachten 365 miljoen euro in het laatje. In totaal leverde de kilometerheffing voor vrachtwagens 676 miljoen euro op. In Europa zijn ondertussen zowat 800.000 vrachtwagens uitgerust met een On Board Unit (OBU), het registratietoestel dat nodig is om in België te mogen rijden. In Vlaanderen bracht de tolheffing vorig jaar 424,4 miljoen euro op, in Wallonië 241,5 miljoen euro en in Brussel 10,1 miljoen euro. In de maanden maart, mei, juni, september, oktober en november leggen de vrachtwagens de meeste kilometers af. Op een gemiddelde werkdag rijden gemiddeld 140.000 tot 150.000 vrachtwagens op de Belgische wegen, goed voor zowat 24 à 25 miljoen kilometer en een tolopbrengst van 2,4 à 2,5 miljoen euro, zegt Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass.

Omdat de vrachtwagens met OBU over het volledige grondgebied gevolgd worden, levert het systeem ook erg waardevolle big data aan. “De cijfers zouden op termijn voor veel meer zaken gebruikt kunnen worden dan louter voor tolheffing”, zegt Schoups. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld het leveren van verkeersinformatie, het voorspellen van files, het opvolgen van hoe zwaar een weg belast wordt en wanneer er dus preventief onderhoud nodig is, en vaststellen wanneer een snelwegparking vol raakt.



De kilometerheffing voor vrachtwagens is in voege sinds 1 april 2016 en werd volgens Schoups vanaf dag 1 zeer goed nageleefd.

bron: Belga