We zijn een “gemeenschap van cheminots”

We zijn een "gemeenschap van cheminots"

NMBS-CEO Sophie Dutordoir wil de NMBS moderniseren, maar niet raken aan het stakingsrecht. “We zijn een beetje als een clan, we beschermen elkaar en houden ervan met elkaar samen te werken”, klinkt het. De NMBS zoekt dit jaar 1.600 nieuwe personeelsleden omdat het spoorwegpersoneel razendsnel veroudert. Een jobtrein trekt vandaag door het land om kandidaten te zoeken die willen toetreden tot de “gemeenschap van cheminots”.
Ook vorig jaar zette de NMBS een jobtrein in, samen met infrastructuurbeheerder Infrabel. Toen zochten de twee bedrijven samen 2.500 profielen. Dit jaar zet de NMBS haar eigen jobtrein in om 425 kilometer door Vlaanderen te reizen. In 15 stations stappen in totaal 285 kandidaten op die een eerste screening hebben doorgemaakt. Ze krijgen informatie over openstaande vacatures, zoals die voor 320 treinbestuurders, 185 treinbegeleiders en zo’n 300 technici. Die jonge medewerkers zijn nodig.

Voor een groot deel van de functies gelden geen zware diplomavereisten. Toch moesten de kandidaten zich inschrijven en geselecteerd worden om te mogen instappen op de jobtrein. Indien ze ingaan op een jobaanbod krijgen ze een intensieve opleiding. Een treinbestuurder moet bijna een jaar opleiding volgen. Een kandidaat-treinbegeleider ondergaat een opleiding van 4,5 maanden.



De NMBS-jobtrein vertrok vandaag om 9 uur in Kortrijk en stopt in 15 stations in Vlaanderen en Brussel. Als de kandidaten voldoende geïnformeerd zijn, stappen ze af en krijgen ze een gratis ticket naar huis. De trein gaat van Kortrijk, via Denderleeuw en Brussel, naar Leuven en Hasselt. Daarna volgen nog stations als Antwerpen-Centraal, Sint-Niklaas, Gent-Sint-Pieters en Brugge. In Wallonië zet de NMBS geen jobtrein in – daar is de jobkrapte niet zo hoog als in Brussel en Vlaanderen.

bron: Belga