Vervanging F-16’s – Amerikaanse experten begraven levensduurverlenging F-16’s

De Belgische F-16’s langer in de lucht houden dan oorspronkelijk gedacht zou bijzonder moeilijk en erg duur zijn. Dat hebben experten van de Amerikaanse Luchtmacht en van vliegtuigbouwer Lockheed Martin woensdag verklaard in de Kamercommissie Defensie, waar ze werden uitgenodigd om meer tekst en uitleg te geven over de studie van Lockheed Martin over de mogelijke levensduurverlenging. Kolonel Jeff Gates viel meteen met de deur in huis. De Amerikaanse Air Force vliegt met meer recente F-16’s dan de Belgische. De Block 15-toestellen, zoals die van ons land, zijn al een tijd uit roulatie gehaald, aldus Gates, die verantwoordelijk is voor het F-16-programma binnen het Amerikaanse leger. “Het is niet mogelijk om de gecertificeerde levensduur te verlengen op basis van de beschikbare informatie.”
Gates verzekerde dat de Verenigde Staten in elk geval voor ondersteuning blijven zorgen, maar waarschuwde meteen dat hoe ouder een toestel wordt, hoe moeilijker het wordt aan onderdelen te geraken. “Je moet alles overwegen. Dit rapport ging over de structuur, maar dat is slechts één deel van de puzzel. Veel van de uitrusting is ouder dan 20 jaar. De rekening voor onderhoud zou significant toenemen”, luidde het.
Zijn collega Michael Weaver drukte het anders uit: “Om de F-16 enkele jaren langer in de lucht te houden, zijn heel wat upgrades nodig. Dat komt neer op een significante investering voor heel weinig return in een operationele omgeving.”
De experts legden uit dat een speciaal programma kan worden ontwikkeld om na te gaan hoeveel uren de F-16 langer zou kunnen vliegen dan de vooropgestelde 8.000 uren. Daarbij wordt een toestel onder constante trillingen gebracht tot het vliegtuig het uiteindelijk begeeft en de vliegtuigbouwers kunnen zien welke delen precies moeten worden vervangen. “De kans om over de 8.000 uren te gaan, is waarschijnlijk erg klein”, stelde kolonel Gates.

bron: Belga