Proximus: “Gesprekken opgenomen met medeweten van klant”

Proximus: "Gesprekken opgenomen met medeweten van klant"

Proximus ontkent dat telefoongesprekken van klanten afgeluisterd worden. Als er gesprekken opgenomen worden, is dat volgens het bedrijf steeds met medeweten van de klant en om de kwaliteit van de lijn te testen. Daarnaast werden tijdelijk mobiele gesprekken van Proximus-medewerkers, ook met hun medeweten, opgenomen om een nieuwe technologie te testen. De Tijd schreef vandaag dat Proximus gesprekken afluistert om de kwaliteit van het groeiende aantal gesprekken via de internetverbinding te controleren. De Privacycommissie waarschuwt in dat artikel dat dit mogelijk strafbaar is.

Volgens Proximus is daar echter geen sprake van. Een woordvoerder van het bedrijf verwijst naar een bepaling in de Telecomwet, die bepaalt dat gesprekken wel opgenomen kunnen worden als het is om problemen met de kwaliteit van de communicatie na te gaan. Het bedrijf zegt wel contact te hebben opgenomen met de Privacycommissie “voor eventuele bezorgdheden”.

Proximus zegt dat vorig jaar dertien en dit jaar drie vaste lijnen werden getest met medeweten van de klant. Telkens gebeurde dat na een duidelijke klacht en vraag van de klant, luidt het. Het is ook een laatste redmiddel, zegt de woordvoerder. “Eerst gaan we onder meer voorstellen om de modem te vervangen en het kopersignaal controleren. Een tweede optie is dat de klant iets inspreekt op een specifiek nummer dat dient om de communicatie te testen. Pas als dat geen soelaas brengt kunnen in een paar gevallen gesprekken opgenomen worden, met medeweten van de klant.”

Daarnaast verloopt van de mobiele oproepen sinds midden 2017 een klein deel van de gesprekken via de nieuwste VoLTE-technologie. “Enkel voor deze technologie (dus niet voor 2G en 3G) werden tijdens een testfase tijdelijk en gedurende maximaal vijf dagen gesprekken opgeslagen. Enkele gesprekken van Proximus-medewerkers werden op hun eigen verzoek herbeluisterd, om de kwaliteit van de gesprekken na te gaan. Begin februari 2018 is deze testfase afgerond en worden geen gesprekken meer opgeslagen noch beluisterd”, aldus Proximus.

bron: Belga