Ook bij wilde stakingen moeten luchtvaartmaatschappijen klanten soms compenseren

Ook bij wilde stakingen moeten luchtvaartmaatschappijen klanten soms compenseren

Een onaangekondigde staking van vliegend personeel – bijvoorbeeld na een onverwachte herstructurering – is voor luchtvaartmaatschappijen nog niet automatisch een reden om de klanten niet te compenseren als hun vlucht geannuleerd of langdurig vertraagd is. Dat heeft het Europees Hof voor Justitie beslist in een arrest. In buitengewone omstandigheden moet de maatschappij de passagiers niet vergoeden, maar een wilde staking is niet altijd een buitengewone omstandigheid, oordeelt het EU-Hof. Ongeveer anderhalf jaar geleden kondigde de Duitse luchtvaartmaatschappij TUIfly onverwacht herstructureringsplannen aan, waarna de piloten, het cabinepersoneel en ander vliegend personeel zich ongeveer een week lang massaal ziek hebben gemeld. Dat gebeurde op eigen initiatief, en dus niet op dat van een vakbond.

Heel wat vluchten liepen daardoor een vertraging van drie uur of meer op, een groot aantal moest zelfs geannuleerd worden. Maar omdat TUIfly oordeelde dat het om “buitengewone omstandigheden” ging, weigerde de maatschappij de getroffen passagiers te compenseren. Normaal gezien krijgen gedupeerde reizigers bij erg lange vertragingen of een annulering van de vlucht 250, 400 of 600 euro compensatie, afhankelijk van de afstand, maar in ‘buitengewone omstandigheden’ moet dat niet.



Een aantal reizigers diende klacht in bij een Duitse rechtbank om toch compensatie te krijgen. Die rechtbank speelde de vraag door aan het Hof van Justitie. Dat oordeelt nu dat een wilde staking niet automatisch als een buitengewone omstandigheid kan gezien worden. Als een groot deel van het vliegend personeel afwezig is na een aankondiging van een herstructurering, en als de oproep niet uitging van de vakbonden maar de werknemers zich zelf spontaan ziek meldden, dan valt het niet onder ‘buitengewone omstandigheid’, oordeelt het Hof in zijn arrest.

Het EU-hof herinnert eraan dat, om van buitengewone omstandigheden te spreken, aan twee voorwaarden moet worden voldaan. De gebeurtenis, in dit geval een wilde staking, mag niet inherent zijn aan de normale uitoefening van het bedrijf – een herstructurering is dat in principe wel, oordeelt het Hof -, en de luchtvaartmaatschappij kan er geen invloed op uitoefenen.

bron: Belga