Zo bepaalt een supermarkt of ze je controleren bij de zelfscankassa

Zo bepaalt een supermarkt of ze je controleren bij de zelfscankassa
Belga / E. Lalmand

Niet alle supermarkten controleren willekeurig hun klanten die de zelfscankassa gebruiken op diefstal. Soms zit er een algoritme achter waarvan het bedrijf zelf de nadruk of de instellingen kan bepalen. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar wat je koopt en hoelang je in de winkel blijft.

Heb je ook vaak het gevoel dat de zelfscankassa altijd jou eruit kiest voor een controle van je boodschappen? Wel, je vermoeden dat het onmogelijk toeval kan zijn zou wel eens kunnen kloppen. Sommige supermarkten gebruiken een speciaal programma dat de klanten screent. Voldoe je aan de kenmerken die de supermarkt ingevoerd heeft in het algoritme, dan is de kans groter dat je gecontroleerd wordt.



“Elke winkel of winkelketen kan zelf regels instellen om de pakkans te vergroten”, vertelt Hanno Kallmeyer, consultant van NCR, een Amerikaanse fabrikant van kassasystemen aan het Nederlandse NRC Handelsblad. Volgens de expert worden onder andere je aankopen bekeken. Liggen daar bijvoorbeeld vaak koffiefilters in, maar zelden koffie, dan word je al meer in het vizier genomen. Sommige producten worden namelijk meer gestolen dan andere.

Dieven kijken graag de kat uit de boom

Nog een criterium dat vaak voorkomt, is de tijd die je besteedt in de winkel. Dankzij de zelfscanner kan het algoritme bijhouden wanneer je begonnen bent met je aankopen. Merkt het programma aan de kassa dat je weinig wil kopen, maar toch lang tussen de rijen wandelde, dan maakt dat je extra verdacht. De redenering is dat dieven altijd iets langer dan normaal in de winkel blijven ‘om de kat wat uit de boom te kijken’.

Ondanks de ‘slimme’ controles, worden er nog steeds veel producten gestolen via de zelfscankassa’s. In 2016 werden 12 miljoen winkelbezoeken gecontroleerd en daaruit bleek dat er dubbel zoveel gestolen werd als voordien. Toch blijft het systeem handig voor de supermarkten. De winst die ze maken door het mindere personeel en de snellere bediening van hun klanten weegt op tegen het verlies dat ze moeten incasseren door de verdwenen goederen.