Dotan gebruikte nepfans om imago op te krikken

Dotan gebruikte nepfans om imago op te krikken
Unsplash / L. Dieffembacq

De Nederlandse singer-songwriter Dotan zou jarenlang nepprofielen op sociale media hebben aangemaakt om zijn succes en populariteit te vergroten. De zanger ging zo ver dat hij ook emotionele verhalen verzon die door de pers werden opgepikt.

Het was de Nederlandse krant De Volkskrant die met het onderzoek naar buiten kwam. Meer dan 140 profielen van fans werden onderzocht. Deze bleken allemaal nep te zijn. In sommige gevallen waren meer dan de helft van de likes bij video’s en berichten nep.

Emotionele verhalen 

Enkele bekende verhalen waren dat van een meisje dat naast de zanger op het vliegtuig zat en hem niet herkende en over een fan met leukemie. Beide berichten kwamen in het nieuws. Uit onderzoek blijkt dat de voormalige manager van Dotan, zo’n 45 accounts heeft aangemaakt. Dit gebeurde allemaal in opdracht van hem. Ondanks de harde bewijzen, blijft de ‘Hungry’-zanger ontkennen dat hij er iets mee te maken heeft. “Ik wil dat dit verdwijnt, “Ik word er misselijk van als ik dit zie”, reageert hij.