Aantal klachten over online verkoop verdubbeld

door
Belga
Leestijd 1 min.

Het aantal klachten over online verkoop is vorig jaar gestegen tot 5.535 stuks. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-Kamerlid Goedele Uyttersprot opvroeg bij minister van Consumenten Kris Peeters (CD&V), schrijft Het Laatste Nieuws zaterdag. De Belg koopt steeds vaker online, maar dat gaat soms ook mis. Twee jaar geleden heeft de Economische Inspectie daarom een meldpunt opgericht om eventuele wanpraktijken in kaart te brengen en te bestrijden. In 2016 dienden 2.171 mensen een klacht in, maar vorig jaar verdubbelde dat aantal tot 5.535 klachten, blijkt uit cijfers die Uyttersprot opvroeg bij minister Peeters.

Die stijging heeft vooral te maken met duizenden luiers. Meer dan 2.000 ouders kloegen vorig jaar over de Pamperbox, (later Luierbox.be). Die bood een aantrekkelijk jaarabonnement aan, waarbij je maandelijks luiers aan huis geleverd kreeg tegen een scherpe prijs. Of zo werd het toch voorgesteld, want in de praktijk werden de luiers niet of nauwelijks geleverd.

De klachten van het meldpunt werden daarom doorgespeeld aan het parket. De zaakvoerder werd aangehouden wegens oplichting. Momenteel loopt er een groepsvordering die alle gedupeerden verenigt. Wie zelf slachtoffer is, kan dat melden via meldpunt.belgië.be.

bron: Belga