Alle problemen bij Argenta zijn van de baan

Mobiel bankieren bij Argenta is weer actief, internetbankieren nog niet
Belga / D. Waem

De technische problemen bij Argenta zijn opgelost. Alles zou opnieuw normaal moeten werken, zo is vernomen van de woordvoerster van de bank. Sinds 12u30 werd ook het internetbankieren weer mogelijk gemaakt. Alle kanalen zijn momenteel open en er is geen sprake meer van capaciteitsproblemen.

“We hebben vrijdag alles zeer geleidelijk opgestart”, aldus de woordvoerster. “De klanten ondervinden geen hinder meer.” Argenta kampte al dagen met problemen aan zijn IT-infrastructuur. Als gevolg konden klanten niet internetbankieren en niet mobiel bankieren via de app. De bank geeft ook vandaag eerst nog voorrang aan het betalingsverkeer en de kantoren. Bedoeling was om internetbankieren donderdagavond weer op te starten, maar de bank zag daar uiteindelijk van af.

“Veiligheid en nauwkeurigheid primeren op snelheid”



Donderdag en donderdagnacht “hebben wij met 120 IT-experten verder gewerkt aan de vervanging van het mechanisme voor de uitwisseling van gegevens tussen de twee data centra, dit mechanisme ligt mee aan de basis van de huidige infrastructuurproblemen”, meldde Argenta deze ochtend. “Ook vandaag primeren veiligheid en nauwkeurigheid op de snelheid. Om een tijdige opstart van de kantoren en het betalingsverkeer te verzekeren worden ook vandaag de andere kanalen (internetbankieren en de mobiele app) opgestart wanneer de capaciteit het toelaat.”

In een mail aan de klanten liet CEO Marc Lauwers donderdagavond weten dat “als alle kantoren, het internetbankieren en de app tegelijkertijd actief zijn, de systemen op dit moment nog niet stabiel kunnen functioneren”. De CEO zegt in de mail dat er gewerkt wordt aan een structurele oplossing, die ook uitgebreid getest wordt.