Problemen met app en website Argenta houden aan

door
Belga
Leestijd 2 min.

De problemen met het nieuwe bankplatform van Argenta zijn nog niet van de baan. De app en de website van de bank zullen vandaag wellicht niet meer online gaan, zegt een woordvoerster van de bank. De problemen ontstonden na een update in het paasweekend, waarvoor de toepassingen ook al offline waren. Aanvankelijk was tegen deze namiddag een oplossing verwacht. Tijdens de ingrijpende werkzaamheden in het weekend waren de banktoepassingen van Argenta niet beschikbaar. Klanten waren daarvan op de hoogte gebracht. De herstart na het weekend liep echter niet van een leien dakje. Zo waren er vertragingen in de verwerking van stortingen, bijvoorbeeld van de lonen, waardoor sommige klanten werden geconfronteerd met de boodschap "ontoereikend saldo" bij een betaling of een geldafhaling.

De vertragingen zouden inmiddels van de baan moeten zijn, maar klanten hebben nog geen toegang tot hun rekeningen via de internettoepassingen. "We werken aan een oplossing, maar kunnen er geen timing op kleven", zegt een woordvoerster van de bank. Klanten die voldoende geld op hun rekening staan hebben, kunnen wel betalingen doen. "Maar om het saldo van hun rekening te kennen, kunnen ze enkel bij hun kantoorhouder terecht."

Daarnaast bleek uit feedback van klanten dat bij 850 rekeningen (van de 1,1 miljoen) in de benaming van de rekening de naam van de vorige of overleden partner werd vermeld in plaats van de huidige partner. "Ook al is dit erg vervelend, houdt dit geen operationeel risico in: enkel de vermelding van de naam is fout, de vorige partner heeft echter nooit toegang gehad tot de rekening. De juiste actuele titularissen zijn altijd gekoppeld gebleven aan de rekening. Dit wordt zo snel mogelijk rechtgezet", zegt Argenta.

bron: Belga