“Na crisis vleesfraude bijkomende acties om consumentenvertrouwen te herstellen”

Na crisis vleesfraude bijkomende acties om consumentenvertrouwen te herstellen

Wanneer de crisis rond de vleesfraude is gaan liggen, zal Vlaanderen acties opzetten om het vertrouwen van de binnen- en buitenlandse consument in de vleessector te herstellen. Dat heeft Vlaanderen ook gedaan na de fipronilcrisis. Dat heeft Vlaams minister van Landbouw Joke Schauvliege (CD&V) in de commissie Landbouw van het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Stefaan Sintobin (Vlaams Belang), Jos De Meyer (CD&V) en Peter Wouters (N-VA). De zaak van de vleesfraude bij Veviba is in de eerste plaats een zaak van voedselveiligheid en dus vooral een federale bevoegdheid. Maar de zaak heeft natuurlijk ook raakpunten met de regionale bevoegdheden op het vlak van landbouw. Alle partijen in het Vlaams Parlement betreuren alvast dat de fraudezaak opnieuw negatief afstraalt op de hele sector. De bonafide landbouwers zijn – niet voor de eerste keer – de dupe van een frauderende enkeling, zo is de teneur.

Ook minister van Landbouw Joke Schauvliege (CD&V) noemt de fraude “onaanvaardbaar”. Zij zegt dat er overleg loopt tussen de federale en Vlaamse diensten en met het kabinet van federaal minister Landbouw Denis Ducarme (MR). Die laatste kondigde ook al een audit naar de controlemechanismen aan. Schauvliege zegt dat ze de resultaten van die audit mee zal opvolgen.



“De enige manier om de mazen van het net te sluiten, is het bestaan van performante beheers- en controlesystemen. Daarbij is er een combinatie nodig van administratieve controles en plaatscontroles. En er moeten onaangekondigde controles zijn. Dat is de enige manier om dat soort fraude tegen te gaan”, aldus Schauvliege.

Omdat het niet gaat om de eerste voedselcrisis, wordt het ook (en opnieuw) een lastige klus om het beschadigde consumentenvertrouwen te herstellen. Schauvliege plant alvast met het VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, red.) maatregelen om “ons vlees te promoten en in de kijker te zetten”.

Dergelijke promotiecampagnes waren er ook na de fipronilcrisis. “Na het wegebben van de crisis zullen we bijkomende acties ondernemen om het vertrouwen te herstellen in binnen- en buitenland. Het heeft geen zin om dat nu te doen op het moment dat er nog vanalles opborrelt”, aldus Schauvliege.

bron: Belga