Child Focus wordt 20 jaar en lanceert campagne rond iconische suikerverpakking van Tienen

door
Belga
Leestijd 2 min.

Voor zijn 20ste verjaardag heeft Child Focus een campagne gelanceerd rond de iconische suikerverpakking van Tienen om vermiste kinderen onder de aandacht te brengen. "Tijdens de 20 jaar dat Child Focus bestaat, behandelden we ruim 20.000 gevallen van vermiste kinderen of jongeren. Voor de naasten van elk betrokken kind is dat een drama", zegt Dirk Depover van Child Focus. De lichtbruine suiker "Cassonade Graeffe" van Tiense Suiker, bestemd voor op de boterham of een pannenkoek met daarop de foto van een kind, bestaat al 65 jaar. Velen noemen die daarom "kindjessuiker" of "kinnekessuiker". Child Focus heeft die suikerverpakking gebruikt voor een video, maar de foto van het kind is verdwenen. Die video is gelanceerd op sociale media. Een jongeman en zijn moeder zitten aan de ontbijttafel. Het lijkt een commercial te zijn, maar gauw blijkt dat de jongeman ooit zelf vermist was.

"Het gaat om een waargebeurd verhaal", legt Dirk Depover uit. "Edouard zat eind september 2016 helemaal in de knoop met zichzelf en liep weg van huis. Zijn verdwijning werd als zeer onrustwekkend beoordeeld." Na een zoektocht door Child Focus en de politie vonden ze de jongen terug.

Dat iemand zoals Edouard vermist raakt, is volgens Child Focus geen zeldzaamheid. De organisatie heeft de voorbije 20 jaar ruim 20.000 gevallen van vermiste kinderen of jongeren behandeld. "Voor de naasten van elk betrokken kind is dat een drama. We bieden hen intensieve steun, goede raad en informeren hen over het onderzoek. In honderden gevallen is het ook nodig een publieke oproep tot getuigen te lanceren. Sinds enkele jaren gebeurt dat ook meer en meer via sociale media", aldus Depover.

De pakjes suiker zelf worden voor langere tijd een communicatiekanaal met een bereik van 250.000 huishoudens doorheen heel België. Op de pakjes wordt de oproep om opsporingsberichten te delen herhaald, en prijkt ook het noodnummer 116.000.

bron: Belga