Reactie slachthuis Vanlommel: “Menselijke fout, geen intentie van fraude”

Reactie slachthuis Vanlommel: "Menselijke fout

Commercieel directeur van het slachthuis Vanlommel Johan Heylen benadrukt dat de levering aan Kosovo van twee pallets met vlees waarvan de houdbaarheid verstreken was geen moedwillige fraude was, maar het gevolg van een menselijke fout. Zo verklaarde hij aan VRT NWS. In De Zevende Dag (Eén) voegde hij daaraan toe dat het bedrijf intussen de interne procedures heeft aangepast. “Er is geen etiketfraude gepleegd, want de originele etiketten waren aanwezig. Maar intern is een menselijke fout gebeurd waardoor twee pallets geladen werden, waarvan het niet de bedoeling was.” Het gaat om twee pallets, op een lading van 20 ton vlees die bestemd was voor Kosovo. “Daarbij werden twee pallets, die in juli vervallen waren, verkeerd geladen”, legt Johan Heylen uit. “Dat vlees, met een houdbaarheid van twee jaar, was een drietal weken vervallen.” Volgens hem waren de twee pallets bestemd voor de dierenvoederindusttie.

Het was voor hem ook duidelijk dat er geen intentie tot fraude was. “Deze pallets stonden ook achteraan de vrachtwagen. Die achterste pallets worden het eerst gecontroleerd bij een veterinaire keuring aan een grenspost. Dat bewijst dat we geen fraude wilden plegen”, aldus Heylen.



Vanlommel neemt alle verantwoordelijkheid voor de fout op. De klant werd volledig vergoed. Dat de Kosovaarse overheid de volledige lading liet vernietigen, hoewel slechts twee pallets een probleem vormden, zei Heylen ook volledig te begrijpen. Pas zaterdag kreeg Heylen naar eigen zeggen te horen dat de klant in Kosovo dezelfde was die eerder problemen had met Veviba.

bron: Belga