Multitalent Charlotte De Cock: “Ik houd ervan om oude mannen te schilderen”

Foto Kemizz

De Antwerpse kunstenares Charlotte De Cock is terug van haar negende trip naar de woestijn van Californië. Daarover maakte ze een documentaire waarin ze het geïsoleerde leven van de woestijnbewoners in beeld brengt. Ze schilderde verschillende portretten van de bijzondere ontmoetingen. Daarnaast verschijnt er ook een boek, waarin je het resultaat van tien jaar werk kunt bewonderen.

H oewel Charlotte De Cock al vaak in Californië was, zal ze de plek nooit beu worden. In het westen van de Verenigde Staten ontmoette ze mensen die bewust gekozen hebben om de maatschappij de rug toe te keren. Ze leven helemaal zelfvoorzienend. “De mensen daar inspireren me heel hard, ze hebben een eigen kijk op de maatschappij, ze doen niet wat anderen zeggen maar ze zijn zichzelf. Ik hou ervan om hen te schilderen, ik wil hun unieke levenswijze vereeuwigen. Niet toevallig leven er voornamelijk oude mannen, het onderwerp dat ik het liefst schilder.”



Het leven van de mensen in de woestijn van Californië inspireert de jonge kunstenares, maar of het iets voor haar zou zijn, weet ze niet zeker. “Nu in elk geval niet, ik wil eerst nog zoveel doen, ik wil andere plaatsen bezoeken. Maar later, wie weet?”

Antwerpen eerst

Binnenkort keert De Cock nog eens terug naar het Wilde Westen voor een tentoonstelling. Ze kent de Amerikaanse woestijn ondertussen als haar broekzak, maar haar hart heeft ze er nog niet verloren. “Antwerpen blijft mijn woonplaats nummer één, dat zal altijd zo zijn”, klinkt het vastberaden.

Op de vraag welke andere bestemmingen er nog op haar verlanglijstje staan antwoordt ze zonder twijfel: “Een woestijn, waar maakt niet zoveel uit, misschien Marokko.” In het eindeloze zand krijgt de jonge kunstenares inspiratie, ze houdt van de rust.

“Ik haatte school, ik was blij dat ik er weg was”

De nieuwe Tuymans

De schilderscarrière van De Cock begon tien jaar geleden toen een klant in de winkel van haar moeder haar kunstwerken zag hangen. Hij kocht ze allemaal en stelde ze tentoon, met succes. Nochtans had de schilder het daarvoor niet altijd even gemakkelijk. Op de kunstacademie kreeg ze te horen dat ze te veel haar eigen zin deed en niet genoeg technieken leerde. Ze stopte met haar opleiding, maar koestert geen wraakgevoelens.
“Het voelt niet echt als een revanche dat het nu goed gaat, ik vond het niet erg om te stoppen. Ik haatte school en was blij dat ik er weg was.”

De grote doorbraak van de Antwerpse kwam er met de reeks ‘13 Masters’, waarin ze dertien bekende Antwerpenaren portretteerde. Van Jan Decleir tot Jeroen Olyslaegers en Luc Tuymans. Na de tentoonstelling werd ze door sommigen ‘De nieuwe Tuymans’ genoemd. “Het is een hele eer om met een kunstenaar van zijn kaliber vergeleken te worden, maar er zijn wel verschillen. Het is niet mijn doel om de nieuwe Tuymans te zijn, dat zou ik ook niet kunnen. Daarnaast doe ik ook wel andere dingen dan Luc. Natuurlijk is het plezant als ze je zo noemen, maar zoals je merkt, heb ik een andere visie op bepaalde vlakken.”

“Ik trek me zo weinig mogelijk aan van de verwachtingen”

Druk

Na haar veelbelovende doorbraak waren de verwachtingen natuurlijk hooggespannen, maar druk voelt de jongedame naar eigen zeggen niet. “Daar trek ik me zo weinig mogelijk van aan. Ik blijf gewoon doen wat ik graag doe en wat ik wil doen.”
Naast de documentaire, verschijnt er een boek, een overzicht van de nu al indrukwekkende carrière van De Cock. Ook de schilder is heel tevreden met het resultaat: “Ze vroegen mij om een boek te maken over mijn werken, ik vond het fantastisch.”

Leonard Cohen

Charlotte De Cock strikte al verschillende mooie namen voor een portret, op de vraag wie ze absoluut nog wil schilderen, heeft ze niet meteen een antwoord. “Ik wilde heel graag Leonard Cohen ooit portretteren, maar dat is nu helaas te laat. Als ik toch iemand moet kiezen, zou ik gaan voor Tom Waits. Ik ben een grote fan van hem en hij heeft een geweldig expressief gezicht om te schilderen.”

De Cock heeft een drukke periode achter de rug, maar rust komt er niet meteen aan. “Nu ga ik me even focussen op mijn muziek, ik wil binnenkort mijn plaat af hebben. Daarnaast trek ik ook nog eens naar de VS voor mijn tentoonstelling, dus uitrusten zit er niet meteen in.”

Victor Moonen

Expo: ‘My California, part 2’, van 14 maart tot 15 april 2018 in Meatpack, Antwerpen, www.meatpack.be

Boek: ‘A Journey With Charlotte’, Charlotte De Cock, Lannoo, 192 p., charlottedecock.com