Nachtopening Antwerpse haven verloopt nog niet van leien dakje

Nachtopening Antwerpse haven verloopt nog niet van leien dakje

Net geen jaar na de officiële lancering van de nachtopening van terminals en andere bedrijven is er heel wat kritiek bij een aantal grote logistieke spelers, die een open brief schreven. Bij de koepel van bedrijven in de haven klinkt het dat ook het hinterland moet meedoen. Door de toegenomen drukte in de Antwerpse haven wordt sinds een jaar ingezet op nachtopening, waarbij terminals ook ’s nachts de deuren openen voor het laden en lossen van goederen. Op die manier verschuift de drukte op de weg overdag deels naar de nacht.

Voorlopig doen veelal terminals en containerdepots aan het Deurganckdok mee. “Maar om gestructureerd met nachtvervoer te kunnen werken, is er een absolute noodzaak dat alle grote Antwerpse containerterminals en meerdere depots deze mogelijkheid aanbieden”, klinkt het in een open brief van Transport Joosen, Van Moer Logistics, Katoen Natie en Tabaknatie. Die is gericht aan terminals en depots zonder nachtopening, alsook aan het Havenbedrijf en transportfederaties.



Doordat er ook wegenwerken in de Waaslandhaven plaatsvinden, vrezen ze dat de chaos compleet wordt, zo schrijft ook Gazet van Antwerpen vandaag. Bij Alfaport-Voka, de koepel van privébedrijven in de haven, gaat het niet op alleen te kijken naar bedrijven in het havengebied. “De discussie is ruimer. Nu is er een oproep voor nachtopening op de rechteroever, maar ook de magazijnen en de productiecentra in het hinterland moeten volgen. We kunnen dit maar oplossen als we allemaal in het bad springen”, zegt algemeen directeur Stephan Vanfraechem. Hij geeft aan dat zoiets niet van vandaag op morgen kan, maar hoopt wel op systemen van minimale dienstverlening bij bedrijven. Bij het Havenbedrijf viel voorlopig nog geen reactie te noteren.

bron: Belga