WK2018 – Officiële sponsors Voetbalbond uiten in gezamenlijke brief bedenkingen bij Damso

WK2018 - Officiële sponsors Voetbalbond uiten in gezamenlijke brief bedenkingen bij Damso

De officiële sponsors van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) hebben donderdag een gezamenlijke brief gericht aan de bond, waarin ze benadrukken “ernstige bedenkingen” te hebben bij de keuze van de KBVB voor rapper Damso als zanger van de Belgische hymne voor de wereldbeker in Rusland. Ze willen daarover met de voorzitter van de KBVB dinsdag in gesprek gaan, zeggen ze in de brief die Belga kon inkijken. De sponsors ontvingen een brief van de Vrouwenraad. De aanleiding van die brief betrof de keuze voor de rapper Damso als zanger van de Belgische Hymne voor de wereldbeker in Rusland. In vorige liedjesteksten liet de rapper zich op expliciete wijze seksistisch en onrespectvol tegenover vrouwen uit. “Als maatschappelijk verantwoorde bedrijven dragen we allen inclusie en gendergelijkheid hoog in het vaandel. Als officiële sponsors van de Koninklijke Belgische Voetbalbond hebben we daarom ernstige bedenkingen bij de keuze van de KBVB voor deze artiest”, klinkt het.

De brief is ondertekend door Jean-Jacques Velkeniers, Business-Unit President Europe West AB-Inbev, Rik Vandenberghe, CEO BESIX Group, Peter Henrich, CEO en voorzitter BMW Group Belux, Geoffroy Gersdorff, Secretaris-Generaal Carrefour België, Ben Bijnens, Country Manager Coca-Cola Services Belux, Lies Eeckman, Marketing Director Benelux Devos Lemmens, Marleen Nijsten, Marketing Director EDF Luminus, Luc De Schrijver, General Manager Belux GLS, Erik Van Den Eynden, CEO ING Belgium, Jannie Haek, CEO Nationale Loterij, Dominique Leroy, CEO Proximus, en Axel Smits, Territory Senior Partner & Chairman, PwC Belgium.



bron: Belga