‘Bier voor vrouwen’ schiet in het verkeerde keelgat

'Bier voor vrouwen' schiet in het verkeerde keelgat
Foto Brewdog

Zelfs in het jaar 2018 denken veel mensen blijkbaar dat bier drinken een voorrecht is van bouwvakkers en andere stoere mannen. Nonsens natuurlijk, duizenden vrouwen lusten het gerstenat ook. Het is dan ook geen verrassing dat PINK IPA, een nieuw biertje van de Schotse brouwerij Brewdog, op veel kritiek wordt onthaald.

Het alcoholische drankje werd nochtans net gelanceerd om de loonkloof tussen mannen en vrouwen aan te kaarten. Dames moeten ook 20% minder betalen voor een flesje. Op die ‘ludieke’ manier hoopt Brewdog de discussie over de verschillen tussen de salarissen op gang te brengen.



Goed bedoeld dus, maar volgens critici slaat de brouwerij de bal mis. “Ahja, want vrouwen houden alleen van roze en glitter”, reageert iemand spottend op Twitter. “Het idee is best oké, maar het is vreselijk slecht uitgevoerd”, klinkt het nog. 

“Blijkbaar snappen sommigen de ironie niet”

Ondertussen is ook Brewdog op de hoogte van de commotie, al lijken ze niet verrast door de giftige reacties. “We hadden wel verwacht dat sommige mensen de ironie achter PINK IPA niet zouden appreciëren, maar dat schrikte ons niet af om het debat over de loonkloof in gang te zetten”, reageert marketing manager Sarah Warman in de Huffington Post.

Het bier wordt vier weken lang verkocht in het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Korea, Ierland, Duitsland, de Verenigde Staten en Nederland. Brewdog zal ook 20% van de omzet doneren aan goede doelen die strijden tegen genderongelijkheid.