Vertraging voor luchthaventram

Vertraging voor luchthaventram

De geplande trams van Brussel-Noord naar de luchthavens en van Brussel naar Willebroek lopen forse vertraging op. De geplande deadline van 2020 is sowieso niet meer haalbaar, maar zelfs een nieuwe timing wordt niet meer gegeven. Brussel en Vlaanderen worstelen om een akkoord te vinden over het deel dat op Brussels grondgebied ligt. Het dossier zou lange tijd stil hebben gelegen door de onenigheid tussen Vlaanderen en Brussel over onder meer de vliegroutes. Dat schrijft De Tijd vandaag. Vlaanderen heeft met het Brabantnet al langer plannen voor een aantal tramverbindingen in en rond Brussel en de luchthaven van Zaventem. Het gaat om drie lijnen: een luchthaventram van Brussel-Noord naar Brussels Airport, een tram naar Willebroek langs de A12 en een Ringtram van Jette tot Zaventem. Oorspronkelijk was het de bedoeling in 2017 de nodige vergunningen te hebben en in 2020 de eerste trams te laten rijden.

De geplande deadline van 2020 is volgens De Tijd hoe dan ook niet meer haalbaar voor de luchthaventram en voor de tram langs de A12. Zo zijn nog niet alle vergunningsprocedures rond en zullen de werken op zich nog jaren in beslag nemen. Voor de luchthaventram zou het gaan om drie jaar, voor de tram langs de A12 vijf jaar. Er is dus sowieso vertraging op de initiële timing. Een nieuwe timing durft niemand geven.



Een van de belangrijkste obstakels is de samenwerking met Brussel. Beide trams moeten voor het laatste deel van het traject de tramsporen van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gebruiken. Het overleg tussen de kabinetten van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) lag lange tijd stil door de onenigheden tussen Vlaanderen en Brussel over onder meer de vliegroutes. Een tweede knelpunt is de financiering.

bron: Belga