Klanten klagen over nieuwe klikdopjes op waterflessen van supermarkten

Klanten klagen over nieuwe klikdopjes op waterflessen van supermarkten
Twitter / arankastar

De nieuwe waterflesjes van het huismerk van Delhaize en Colruyt krijgen kritiek. Klanten klagen over de gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe dopjes. Ze zijn nochtans beter voor het milieu.

De omschakeling naar de nieuwe dop dateert al van eind vorig jaar, maar er zijn veel klanten die klagen over de nieuwe sluiting van de flesjes. Dat merken ze bij de klantendiensten van de winkelketens. Ook op sociale media uiten mensen hun ontevredenheid. De meest voorkomende klachten zijn van mensen die het flesje moeilijk openkrijgen, makkelijk morsen en bij wie de dop in de weg zit tijdens het drinken.

Milieu



De nieuwe klikdop is nochtans beter voor het milieu omdat hij aan het flesje blijft zitten, in tegenstelling tot de schroefdop die in de natuur of in de verkeerde vuilniszak kan belanden. “Doordat de dop aan het flesje blijft zitten, besparen we 8 ton plastic per jaar”, zegt woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize. “Misschien kan de dop aangepast worden zodat hij makkelijker opengaat.” Maar ook een terugkeer naar de schroefdop wordt niet uitgesloten.

Instructie

Ook Colruyt heeft veel klachten gekregen van klanten en zit samen met de producenten om het probleem op te lossen. “Misschien is het niet duidelijk genoeg voor de mensen dat ze het dopje helemaal naar achter moeten duwen, zodat het niet in de weg zit bij het drinken. Een extra instructie, een tekening op het etiket, zou kunnen helpen om verwarring en frustratie te vermijden”, zegt persverantwoordelijke Hanne Poppe.