«Duurzaam ondernemen vergt geduld»

Steeds meer jonge ondernemingen stellen duurzaamheid centraal. Eén daarvan is Fair Place, dé plek voor wie zijn kinderen met ecologisch verantwoord speelgoed wil laten spelen. Metro sprak met Christophe Toye (foto rechts), één van de oprichters.
door
marketing
Leestijd 2 min.

Door victor moonen

Wat doet Fair Place precies?

Christophe Toye: “Fair Place is een webshop voor duurzaam speelgoed. We verkopen een bont allegaartje: vooral dingen om mee buiten te spelen, maar ook veel andere spelletjes. We hebben ook speelgoed dat je aan je smartphone kan verbinden. Zo verkopen we een platte houten gitaar die je aan je gsm kunt koppelen en waarmee je echt liedjes kan spelen. Het speelgoed is dus zeker niet ouderwets.”

“We proberen verpakkingen zoveel mogelijk te vermijden en gebruiken alternatieven voor plastic. Zo hebben we bijvoorbeeld speelgoed dat gemaakt is op basis van suikerriet. Naast ecologisch moet ons speelgoed ook eerlijk zijn, we verkopen niets uit lageloonlanden omdat we willen dat de arbeiders goed betaald worden.”

Hoe is Fair Place ontstaan?

“Yves Vercruysse (foto links) en ik zijn de drijvende krachten achter Fair Place. Vroeger organiseerden we samen kampen voor jongeren, maar we merkten dat er weinig degelijk speelgoed was. Daarop zijn we beginnen nadenken hoe we dat konden veranderen.

Ongeveer twintig jaar geleden begonnen we met het invoeren van trampolines. Zo is het langzaam maar zeker gegroeid, en we zijn een webshop begonnen omdat we het in het begin combineerden met ons ander werk. Die webwinkel bestaat nu vier jaar. Toen we begonnen was er nauwelijks een aanbod voor ecologisch speelgoed. Nu staan er 500 speelgoedartikelen online, een pak meer dan ons oorspronkelijke doel van 100 dus. We hopen te kunnen groeien tot 800.”

Merk je dat ecologie in de lift zit?

“Ja, heel hard. Enerzijds zien we dat er steeds meer fabrikanten komen die duurzaam speelgoed willen maken, anderzijds zien we ook dat we steeds meer klanten krijgen. Ons publiek is ook heel divers. Het zijn voornamelijk jonge ouders, maar we zien ook steeds meer jonge grootouders die duurzaam speelgoed voor hun kleinkinderen willen. We zijn heel blij met die evolutie, al mag het wat ons betreft nog veel sneller gaan.”

Hoe rijmen jullie economische groei met duurzaam ondernemen?

“Toen we hieraan begonnen, wisten we ook wel dat we niet meteen rijk gingen worden. Het was nooit ons doel om een tweede Dreamland te worden, dat is niet realistisch. Fair Place is een project op lange termijn, waarvan we de eerste tien jaar geen grootse dingen verwachten. We hebben geduld en geven onszelf 20 tot 30 jaar om volwassen te worden. We merken wel dat we groeien, dat we steeds populairder worden. Dat heeft ook te maken met het feit dat we uniek zijn in België.”