Speelgoedmakers vinden inspiratie voor nieuwe spelletjes bij drollen

Speelgoedmakers vinden inspiratie voor nieuwe spelletjes bij drollen
AFP / R. Schmidt

De speelgoedbeurs Toy Fair in New York heeft een opvallende nieuwe trend blootgelegd: speelgoedmakers grijpen meer en meer naar drollen om nieuwe spelletjes rond te maken. Zo kan je binnenkort met namaakuitwerpselen door de kamer gooien.

Op de Toy Fair stellen producenten van speelgoed en gezelschapspellen elk jaar hun nieuwe producten voor. Deze editie valt het op dat heel wat spelletjes inspiratie hebben gehaald bij onze activiteiten op de wc.



Mattel, het bedrijf dat bekend is van zijn nette poppen zoals Barbie, stelde met trots Flushin’ Frenzy voor. Daarin moeten kinderen spelen met een ontstopper die op een wc staat tot een drol uit de toiletbak komt gesprongen. Hasbro, nog zo’n grote speler in de markt, kende vorig jaar al veel succes met het water spuitende Toilet Trouble en brengt nu Don’t Step In It op de markt. Geblinddoekte spelers moeten daarin proberen om niet in een worst uit klei te stappen.

Met dank aan het lachend kakje

Speelgoedanalisten – ja, dat is een echte job – zien er een trend in, die een opvallend oorsprong heeft. Volgens hen is het een gevolg van de stront-emoji. Die raakte in ons land bekend door het gebruik ervan door ex-Miss België Romanie Schotte, maar ook in de rest van de wereld in het figuurtje heel populair.

De analisten stellen dat het lachend kakje het aanvaardbaar het gemaakt voor ouders om stront-gerelateerd speelgoed te kopen voor hun kinderen. “Ja, kak is zeker een thema binnen het aanbod aan speelgoed”, zegt Juli Lennett van de marktonderzoeker The NPD Group aan CTV News. “Kinderen denken tegenwoordig dat drollen grappig zijn.”