Sociale partners vragen mobiliteitsbudget naast mobiliteitsvergoeding

Sociale partners vragen mobiliteitsbudget naast mobiliteitsvergoeding

Vakbonden en werkgevers vragen de regering naast een mobiliteitsvergoeding ook een mobiliteitsbudget in het leven te roepen. Dat zou immers een grotere stimulans bevatten om duurzame mobiliteitskeuzes te maken tot meer duurzame verplaatsingen leiden. Dat blijkt uit een unaniem advies dat de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven en de Nationale Arbeidsraad uitbrachten over het wetsontwerp van de regering over de mobiliteitsvergoeding. De mobiliteitsvergoeding staat beter bekend als ‘cash for cars’. Het komt erop neer dat een werknemer zijn bedrijfswagen kan inruilen voor cash. Het mobiliteitsbudget dat de vakbonden en werkgevers voor ogen hebben, houdt een budget in dat op jaarbasis wordt berekend en dat de werkgever aan de werknemers kan toekennen als alternatief voor de bedrijfswagen. In die redenering kan een werknemer zijn bedrijfswagen volledig vervangen door duurzame vervoersmiddelen of een goedkopere wagen combineren met andere vervoersmiddelen.

Het wetsontwerp van de regering-Michel over de vergoeding ligt dezer dagen in de Kamer op tafel. Beide Raden brachten hun advies uit op vraag van minister van Sociale Zaken Maggie De Block (Open Vld). Daarin stellen ze dat een mobiliteitsvergoeding vanuit een duurzaam mobiliteitsoogpunt, enkel zinvol is als er ook een mobiliteitsbudget komt.



Dat bevat voor de werknemer immers een grotere stimulans om duurzame mobiliteitskeuzes te maken, moedigt multimodaliteit aan en leidt tot meer duurzame verplaatsingen in het algemeen, stellen de sociale partners. Bovendien moedigt het mobiliteitsbudget zowel voor als na de toekenning van een bedrijfswagen duurzame mobiliteitskeuzes aan en ontmoedigt het fiscaal het inruilen van een bedrijfswagen voor een privéwagen.

Vakbonden en werkgevers vragen de regering een statistische opvolging van beide systemen, om ze te kunnen evalueren en indien nodig bij te sturen. Ook dringen ze aan op bijkomende antimisbruikbepalingen die het voor werknemers onmogelijk maken het mobiliteitsbudget te combineren met een mobiliteitsvergoeding of met meer dan een bedrijfswagen.

bron: Belga