Chocoladeprijzen sluitstuk van nieuwe Brussels Independent Film Festival

De eerste editie van het Brussels Independent Film Festival is zondagavond afgesloten met de uitreiking van de ‘Atomium Film Awards’. De filmmakers werden bekroond met chocoladen en dus eetbare beeldjes van het Atomium, gemaakt door chocolatier Wim Vyverman. ‘How camels become lions’ (België) van Lydia Rigaux kreeg de prijs van beste Belgische film. “In vier episodes vertellen vier leden van een familie hoe afgemat ze zijn van te zwoegen als een werkdier. Ze realiseren zich dat hun werk geen enkele zin heeft en ervaren een spirituele leegte”, klinkt het over de film.
De prijs voor de beste narratieve speelfilm ging naar ‘Bad poetry Tokyo’ (Japan) van Anshul Chauhan. De prijs voor de beste documentaire speelfilm was voor ‘Harm’ uit Hongarije van regisseur Dénes Nagy. ‘Mum, I’m back’ (Griekenland) van Dimitris Katsimiris kreeg de prijs voor beste narratieve kortfilm. De beste documentaire kortfilm ging naar ‘Sherry’ (VS) van Eliane Lima. De beste experimentele film was voor Alireza Keymanesh en Amir Pousti voor ‘Flatland’ (Iran). ‘SOG’ van Duitser Jonatan Schwenk tot slot won de prijs voor beste animatiefilm.
Uit meer dan 2.000 inzendingen werden 67 films geselecteerd om gratis aan het publiek te vertonen. De eerste editie van het festival, dat van start ging op 11 februari in het Atomium met een selectie experimentele films, lokte meer dan 700 bezoekers. Daarna werden de films vertoond in CINEMA GALERIES in het stadscentrum.
Het Brussels Independent Film Festival haalde de inspiratie bij het Brussels International Independent Film Festival, dat van start ging in 1974 maar in 2012 ermee ophield. Het festival vertoonde experimentele, provocatieve films. Onder anderen Pedro Almodóvar, François Ozon en Nanni Moretti werden er uitgenodigd. “We hebben geen rode loper, organiseren geen chique feestjes. We willen gewoon films vertonen en alle projecties zijn gratis, met popcorn”, zegt organisator Kris De Meester. “Dat is hoe we de moeilijke film willen tonen en toegankelijk maken voor een groot publiek.”

bron: Belga