Vliegramp boven Oost-Vlaanderen nipt vermeden, piloot begreep instructies verkeerd

door
Belga
Leestijd 2 min.

Bij een incident waarbij twee vliegtuigen op 1 januari 2017 bijna botsten boven Oost-Vlaanderen, had de piloot van het toestel van EgyptAir de instructies verkeerd begrepen en uitgevoerd. Dat blijkt uit een tussentijds rapport van de Air Accident Investigation Unit (AAIU) van de FOD Mobiliteit. De afstand tussen de vliegtuigen was op het dichtste punt 1.278 meter horizontaal, nog dichter dan voorheen gedacht, en 130 meter verticaal. De nipt vermeden vliegramp zorgde vorig jaar voor ophef en de gouverneur van Oost-Vlaanderen wou op de hoogte gebracht worden als er zich incidenten voordoen boven de provincie. Het ging om een incident met een passagierstoestel van Air France, een Airbus A320 onderweg van Parijs naar Amsterdam, en een vrachtvliegtuig van EgyptAir, een A300 opgestegen van Oostende richting Caïro.

Het toestel van Air France vloog op 22.000 voet, terwijl het cargovliegtuig van EgyptAir aan het stijgen was naar 21.000 voet. Omdat het vrachtvliegtuig licht geladen was, klom het echter sneller dan normaal, meldt het rapport. Het TCAS-systeem (traffic alert and collision avoidance system), dat een alarmsignaal geeft in de cockpit als twee vliegtuigen elkaar te dicht naderen, trad in werking.

Een eerste melding van het TCAS leidde niet tot een aanpassing bij het toestel van EgyptAir. De tweede melding, die een onmiddellijke actie van de piloot vraagt, werd opgevolgd maar verkeerd begrepen. "De informatie van het vliegtuig doorgezonden naar de luchtverkeersleiding gaf aan dat de TCAS in de cockpit een instructie gaf om onmiddellijk te stoppen met klimmen en horizontaal te gaan vliegen (LEVEL OFF). De bemanning gaf echter achteraf aan dat ze begrepen had om te klimmen (CLIMB). Ze verhoogden dus nog hun stijgsnelheid tot 3.500 voet per minuut in plaats van meteen horizontaal te gaan vliegen", stelt de Air Accident Investigation Unit.

bron: Belga