Brussels Airlines - Brussels Airlines verantwoordelijk voor alle langeafstandsactiviteiten Eurowings-groep

door
Belga
Leestijd 2 min.

Er moeten bij Brussels Airlines op korte termijn geen veranderingen verwacht worden, tenzij groei. "Brussels Airlines blijft de sterke home carrier op Brussels Airport, met zowel korte- als langeafstandsvluchten", zo zei Eurowings-topman Thorsten Dirks tijdens een persconferentie bij Brussels Airlines. De maatschappij wordt bovendien verantwoordelijk voor alle langeafstandsactiviteiten van de Eurowings-groep. Het merk Brussels Airlines blijft nog minstens een jaar bestaan; over veranderingen op de ondersteunende diensten komt er later meer duidelijkheid. Het voornaamste nieuwsfeit van de afgelopen dagen is dus het vertrek eind maart van de CEO van Brussels Airlines, Bernard Gustin, en financieel directeur Jan De Raeymaeker. "Er was discussie over de samenwerking" tussen Brussels Airlines en Eurowings, kwam Dirks daar even op terug. "Het oude management was eerder voorstander van een standalonescenario, terwijl wij geloven dat Brussels Airlines er meer baat bij heeft deel uit te maken van een grotere groep", aldus Dirks. Hij verwees naar de uitspraak van bestuursvoorzitter Etienne Davignon, die het maandagavond had over "onverenigbaarheid van personen". "Op zo'n moment moet je een beslissing nemen", aldus Dirks.

Wat de activiteiten betreft, benadrukte Dirks dat Brussels Airlines een belangrijk onderdeel blijft van de Eurowings-groep. "We zijn op zoek naar groei, het is niet de bedoeling in te krimpen, ook niet in Brussel", verzekerde hij. Omdat Eurowings geen ervaring heeft met langeafstandsvluchten, wordt Brussels Airlines het excellentiecentrum voor alle langeafstandsvluchten van de Eurowings Group. Dat betekent dat vluchtplannen en dergelijke van de twintig Eurowings-langeafstandsvliegtuigen die er tegen eind dit jaar moeten zijn in Brussel (10), Düsseldorf (7) en München (3), in Brussel zullen worden beheerd. Ook gaat Brussels Airlines vanaf april met vier langeafstandsvliegtuigen vluchten uitvoeren voor Eurowings vanuit Düsseldorf.

Het vliegend personeel heeft niets te vrezen. "We zijn wanhopig op zoek naar piloten en cabinepersoneel", aldus Dirks. "De Eurowings-groep zoekt er 3.000, de hele Lufthansa-groep zelfs 8.000." Anders is het voor het ondersteunend personeel van Brussels Airlines en Eurowings. Er zijn nu immers een aantal departementen dubbel. "Er zullen veranderingen komen bij bijvoorbeeld hr of administratie. Bepaalde mensen zullen moeten delokaliseren. We kunnen geen garanties geven", klonk het. Maar die veranderingen moeten nog in detail worden uitgewerkt.

bron: Belga