Online shoppers kunnen op Europese koopjesjacht

Online shoppers kunnen op Europese koopjesjacht
Belga / J. Hamers

Online shoppers kunnen binnenkort ongehinderd op koopjesjacht op Europese websites. Dat heeft het Europees Parlement beslist.

Met de nieuwe regels kunnen consumenten uit andere lidstaten elektronische apparaten, festivaltickets, hotelovernachtingen en andere goederen en diensten aan dezelfde prijzen en voorwaarden aankopen als lokale klanten.

Een onderzoek aan de hand van ‘mystery shopping’ leerde de Europese Commissie dat 63% van de websites verhinderden dat consumenten uit andere landen aankopen deden. Ze besloot dan ook om de gelijke behandeling van online shoppers in wetgeving te verankeren, een voorstel dat door een ruime meerderheid van de Europarlementsleden (557 tegen 89 stemmen bij 33 onthoudingen) werd bekrachtigd. Prijzen kunnen nog steeds verschillen van lidstaat tot lidstaat, maar de nieuwe verordening verzekert dat consumenten in hun digitale zoektocht naar de beste aanbiedingen niet gehinderd mogen worden door obstakels als het automatische ‘rerouten’ naar nationale websites of de verplichting om te betalen met een nationale debet- of kredietkaart.

E-boeken en games

De regels, die tegen het jaareinde in werking treden, zijn voorlopig niet van toepassing op auteursrechtelijk beschermde inhoud zoals e-boeken, muziek of games. Binnen twee jaar moet de Commissie wel evalueren of dit verbod op geoblocking wordt uitgebreid naar die producten. Ook audiovisuele diensten en vervoersdiensten zijn voorlopig uitgesloten van de verordening.

Belgische Europarlementsleden reageren verheugd. “De online handel vertegenwoordigt in Europa 230 miljard euro. De Europese eenheidsmarkt moet de consumenten de mogelijkheid bieden om toegang te hebben tot goederen en diensten die in hun eigen land niet meteen beschikbaar of veel duurder zijn. Binnenkort zullen Europese consumenten overal bij hen thuis zijn”, juichte Marc Tarabella (PS).

Kansen voor kmo’s

Anneleen Van Bossuyt (N-VA) wijst ook op de kansen voor kleine en middelgrote ondernemingen, die nieuwe markten kunnen aanboren zonder dat ze de nationale consumentenregels van alle lidstaten moeten kennen: “Onze kmo’s kunnen zich op miljoenen meer klanten richten maar worden niet gehinderd door een verplichte kennis van alle nationale wetten in Europa.”