«Diversiteit helpt bedrijven vooruit»

Op de arbeidsmarkt zijn er meer dan 60.000 werkzoekenden met verschillen in geslacht, leeftijd, etnisch-culturele en/of levensbeschouwelijke achtergrond, seksuele geaardheid of een eventuele arbeidshandicap. Angst voor het onbekende en gebrek aan ervaringsdeskundigen op de werkvloer zijn maar enkele van de struikelblokken bij hun aanwerving.
door
marketing
Leestijd 2 min.

In 2014 bedroeg de tewerkstellingsgraad van inwoners van Belgische origine 73 %, tegenover 42,5 % voor mensen uit sub-Saharaans Afrika, 42,2 % voor mensen uit een Europees land buiten de EU, 44,3 % voor mensen uit Maghreblanden en 46 % voor mensen uit kandidaat-EU-lidstaten. Nochtans is het bewezen dat bedrijven en organisaties beter presteren als hun personeel een gemengde culturele en etnische achtergrond heeft. “Uit onderzoek blijkt dat consumenten vaker kiezen voor bedrijven die diversiteit waarderen en uitstralen. Daarnaast is bijna iedereen het erover eens dat bedrijven met diverse teams innovatiever zijn en er beter in slagen verschillende klantengroepen aan te spreken”, bevestigt Bram Sebrechts van UNIA.

Voordelen

Een bedrijf met een gevarieerde mix van werknemers in alle lagen van de organisatie haalt daar tal van voordelen uit. Niet alleen stimuleert het de creativiteit, het boort ook internationale markten aan en maakt dat werkgevers flexibeler inspelen op economische veranderingen. In een geglobaliseerde wereld anno 2018 is een multiculturele en diverse achtergrond een grote troef, blijkt uit een studie van Vacature.com.

Onderwijs en flexibiliteit

Onderwijs is bij uitstek het middel om voor jongeren met een etnische achtergrond de kans op de arbeidsmarkt te vergroten. Vrouwen worden dan weer meer aangetrokken door loonsverhoging en flexibiliteit. Ondanks inspanningen staat België slechts op de 24ste plaats in de Global Gender Gap­Index, een jaarlijks rapport van het World Economic Forum dat inzicht geeft in de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in 144 landen.

Toch is het niet altijd kommer en kwel met het diversiteitsbeleid in België. Journalist Boudewijn Van Spilbeeck kreeg deze week alleen maar lof van werkgever VTM nadat hij besloot om voortaan als vrouw door het leven te gaan.

Ieder Talent Telt

VIVO (het sectoraal opleidingsinstituut voor de social-profitsector) is één van de vele organisaties die zich inspant om diversiteit op de werkvloer te vergroten. Dit doen ze onder andere met ‘Ieder Talent Telt'. Het project moet mensen met een migratieachtergrond aan een job helpen in de social-profitsector. Dit gebeurt via inspirerende filmpjes van ambassadeurs met een migratieachtergrond en door regionale social-profitsalons te organiseren met info over de sociale sector.