UAntwerpen wil jongeren bewustmaken van gepersonaliseerde onlinereclame

Wetenschappers van de Universiteit Antwerpen hebben een sensibiliseringsfilmpje gemaakt in het kader van Safer Internet Day, op 6 februari, om jongeren te waarschuwen voor de gevaren van subtiele onlinereclame. Slechts een op de vier jongeren beseft dat sociale netwerksites persoonlijke informatie doorspelen aan bedrijven, zo blijkt uit onderzoek. De UAntwerpen werkt al vier jaar samen met de KU Leuven, UGent en VUB en met Vlaamse financiële steun aan het project AdLit, waarvan het nieuwe filmpje een van de realisaties is. “Met AdLit willen we jongeren kritisch en weerbaar maken voor de subtiele onlinereclame, die ons vaak via achterpoortjes wordt voorgeschoteld”, legt Brahim Zarouali van de UAntwerpen uit.

“Uit ons onderzoek blijkt dat jongeren in het algemeen wel weten dat er advertenties aanwezig zijn op sociaalnetwerksites, maar slechts 26 procent van de jongeren tussen 12 en 17 is er zich van bewust dat deze sites persoonlijke informatie doorspelen aan bedrijven en merken, zodat die gepersonaliseerde advertenties kunnen maken.”

In het filmpje wordt uitgelegd hoe die gepersonaliseerde advertenties tot stand komen en wat het doel is van de bedrijven die erachter zitten. “Een sociaal netwerk als Facebook is gratis voor de gebruikers, maar eigenlijk ‘betalen’ die gebruikers met hun persoonsgegevens”, zegt Zarouali. “De netwerken weten ontzettend veel over hun gebruikers, dankzij hun zoek- en postgedrag: onschuldige dingen zoals hun lievelingshamburger, maar ook gevoeligere zaken zoals hun politieke voorkeur of etnische afkomst. En de algoritmes worden almaar beter in het voorspellen van toekomstige voorkeuren en gedrag op basis van deze persoonlijke informatie.”

Het filmpje is te vinden op www.adlit.be. De onderzoekers hopen dat ook scholen het zullen gebruiken in lessen rond privacy en online reclame.

bron: Belga