CEO Brussels Airlines moet opstappen

CEO Brussels Airlines moet opstappen
Belga / L. Claessen

Bij Brussels Airlines moeten CEO Bernard Gustin en CFO Jan De Raeymaeker opstappen. Morgen volgt meer duidelijkheid over de toekomst van de luchtvaartmaatschappij.

Op de bijzondere ondernemingsraad bij Brussels Airlines heeft Gustin bekendgemaakt dat hij en zijn CFO eind maart moeten opstappen. Gustin wordt vanaf 1 april opgevolgd door Christina Foerster, de huidige commercieel directeur. Foerster werkt sinds 2002 voor Lufthansa. Ze staat sinds 1 oktober 2016 aan het hoofd van de commerciële departementen van Brussels Airlines.

Over de toekomstige strategie werd nog niets gezegd, maar morgenochtend komt Thorsten Dirks, de CEO van Eurowings, de toekomstplannen voorstellen.

Gustin verdedigde altijd het huidige model, waarbij goedkopere Europese vluchten gecombineerd worden met langeafstandsvluchten naar onder meer Afrika. Lufthansa, sinds vorig jaar voor 100% eigenaar van Brussels Airlines, wil de Belgische maatschappij echter inpassen in zijn lowcostproject Eurowings.

Stakingen

“We blijven ongerust”, aldus Filip Lemberechts van de liberale vakbond ACLVB na afloop van de ondernemingsraad. “Je voelt zo dat er veranderingen op stapel staan”, reageerde Paul Buekenhout van de christelijke bediendebond LBC. “Ik blijf ongerust tot ik garanties heb voor het personeel”, voegde Anita Van Hoof van de socialistische bediendebond BBTK toe.

De bonden vrezen voor een inkrimping van het Belgische merk. Dat zou tientallen banen kunnen kosten in België. “We hebben onze agenda vrijgehouden de komende dagen voor acties”, zei Buekenhout afgelopen weekend al. “De drie bonden trekken aan hetzelfde zeel: we zijn klaar om te staken”, zei Lemberechts daarover. “Desnoods houden we vliegtuigen aan de grond.”

Dat de Duitsers hun gang kunnen gaan, is een gevolg van afspraken die werden gemaakt vorig jaar bij de verkoop van de resterende aandelen die nog in Belgische handen waren. Tot eind 2017 hadden de vier Belgische bestuurders bij SN Airholding een vetorecht, maar dat is nu vervallen. De vijf vertegenwoordigers van Lufthansa kunnen dus met een meerderheid hun wil doordrukken.

Geen sociaal bloedbad

“Brussels Airlines gaat niet verdwijnen in Eurowings. Er is geen sociaal plan op komst, geen bloedbad.” Dat reageerde Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van de overkoepelende SN Airholding, op het ontslag. Volgens Davignon zullen Eurowings en Brussels Airlines samen de Eurowings Group gaan vormen. Het hybride model, met korteafstandsvluchten gecombineerd met connectievluchten voor het langeafstandsnetwerk, blijft volgens hem behouden. “Er is een gezamenlijke wil om Brussels Airlines te doen groeien.”