Ontbrekende data bij gemengde loopbanen stelt mypension.be voor problemen

Ontbrekende data bij gemengde loopbanen stelt mypension.be voor problemen

Zowat 300.000 Belgen, hoofdzakelijk mensen met een gemengde loopbaan werknemer-ambtenaar, kunnen op de website mypension.be niet terecht om hun pensioen te berekenen. “Het is geen probleem van de website maar een probleem van ontbrekende loopbaangegevens als ambtenaar. Dat vergt tijd, want de invoering moet manueel gebeuren”, zegt Johan Janssens, adjunct-administrateur-generaal van de Federale Pensioendienst. Het item was vandaag een thema in het Radio 1-programma Hautekiet. Het probleem is al langer gekend bij de pensioendienst, die voor de gegevens zelf afhankelijk is van derden zoals werkgevers.

Eind november vorig jaar maakte de Federale Pensioendienst zich sterk dat 96 procent van de Belgen de nodige info kan krijgen op mypension: 100 procent van de zelfstandigen, 99 procent van de werknemers, 94 procent van de vastbenoemde ambtenaren en 70 procent van de Belgen met een gemengde loopbaan (werknemer-ambtenaar).



“Er zijn verschillende oorzaken dat iemand zijn pensioen niet kan berekenen: ontbreken van legerdienst, buitenlandse tewerkstelling, enz. Het grootste probleem vormt echter het ontbreken van loopbaangegevens van ambtenaren. De centralisering van de gegevens gebeurt sinds 2011 digitaal per kwartaal. Het is dus een probleem van het verleden. Werkgevers in de overheidssector moesten in hun archieven duiken. Daarbij deden zich overlappingen voor, werden data niet (tijdig) doorgegeven en verder stelt zich het probleem van verschil in statuten”, aldus Janssens.

De federale pensioendienst gaat over meer dan 7 miljoen loopbanen. “De problemen slaan op zo’n 5 procent. Dat rechtzetten vergt tijd, want moet manueel gebeuren door enkele tientallen ambtenaren”, aldus Janssens. De dienst geeft daarbij voorrang aan personen die dichter bij hun op pensioenstelling staan, verzekert hij.

bron: Belga