TUI fly neemt nieuwste Boeing-telg in dienst - Boeing telt af naar naar levering van 10.000ste 737

door
Belga
Leestijd 2 min.

De 737 is het kleinste model van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing, maar ook het meest verkochte. Sinds de eerste levering van een 737 in 1967 werden er al ongeveer 9.900, in allerlei varianten, geleverd aan klanten wereldwijd. Alle 737's rollen van de band in de Boeing-fabriek in Renton, vlakbij Seattle, aan een tempo van 47 exemplaren per maand. De bouw van elk vliegtuig is een huzarenstukje. De romp wordt gemaakt in Wichita, in de centrale staat Kansas, en wordt dan per trein vervoerd naar Renton, een reis van zowat 3.000 kilometer. In de fabriek aan de Amerikaanse westkust wordt het toestel dan op twee weken tijd volledig geassembleerd. Er zitten 600.000 onderdelen in, afkomstig uit een twintigtal landen, en 67 kilometer bedrading.

De arbeiders in Renton steken binnenkort nog een tandje bij. Het productieritme zal dit jaar immers stijgen naar 52 vliegtuigen per maand, en in 2019 zelfs naar 57. Dat komt omdat Boeing nog meer dan 4.000 orders heeft openstaan. Wie nu een 737 bestelt, moet 5 jaar wachten op zijn toestel.

De MAX-reeks is de nieuwste evolutie van het model. Het allereerste exemplaar ervan werd in mei 2017 geleverd. Het meest opvallende element aan de buitenkant is de dubbele vleugeltip. Samen met een aanpassing aan de staart en vooral nieuwe motoren zorgen die vleugeltippen ervoor dat de MAX 14 procent minder brandstof verbruikt dan de vorige 737-generatie.

Dat speciale vleugeltippen brandstofbesparing opleveren, werd overigens per toeval ontdekt, zo viel te horen tijdens een rondleiding in de Renton-fabriek. Blijkbaar wilde een klant per se "coole" rechtopstaande vleugeluiteindes, en probeerde Boeing tevergeefs hem dat uit het hoofd te praten. Maar klant is koning, en dus kreeg de niet nader genoemde maatschappij haar zin. Toen bleek dat het vliegtuig minder brandstof verbruikte, vonden vleugeltippen snel ingang bij de verschillende vliegtuigbouwers. Of het nu waar is of niet, het is een leuk verhaal.

De langeafstandsvliegtuigen van Boeing worden gebouwd in fabrieken in Everett (ook nabij Seattle) - "het grootste gebouw ter wereld in volume" - en in Charleston (South Carolina).

bron: Belga