Modern dashboard heeft heel wat geheimen voor automobilist

Modern dashboard heeft heel wat geheimen voor automobilist

Slechts één op de vier automobilisten kent de nieuwste waarschuwingslampjes op het dashbord van de wagen, zo blijkt uit een test die VAB ontwikkelde. Door de gebrekkige kennis “lopen er meer paniekoproepen binnen bij de alarmcentrale” van de VAB, zegt de mobiliteitsorganisatie maandag in een mededeling. Wie correct reageert op de waarschuwingslampjes, kan veel kosten besparen. Uit de onlinetest van VAB blijkt dat slechts één op de vier automobilisten het lampje van AdBlue kent. Als dit lampje brandt, moet AdBlue-vloeistof (die schadelijke stikstofoxiden omzet in waterdamp en stikstof) worden bijgevuld, anders valt de auto na een tijd stil. VAB had in 2017 ruim dubbel zoveel oproepen voor AdBlue als in 2016.
Slechts één procent van de deelnemers van de test kent het waarschuwingslampje van de bandenspanning, slechts één op de vier dat van de katalysator en één op de twee dat van de roetfilter. Als de roetfilter verstopt of defect is, voldoet de auto niet meer aan de milieueisen en kan er schade ontstaan aan de motor of de filter zelf.
De meeste deelnemers van de test kennen de lampjes die voor batterij- en olieproblemen waarschuwen. Toch weten slechts vier op de tien dat men bij beide waarschuwingslampjes zo snel mogelijk moet stoppen en professionele hulp moet inroepen. Anders kunnen de kosten oplopen. Het bijvullen van olie bijvoorbeeld kost ongeveer 10 euro per liter. Als de oliepomp vervangen moet worden, kost dit 300 euro. Bij zware motorschade kunnen de kosten oplopen tot meer dan 3.000 euro voor een nieuwe motor.

bron: Belga