Nieuwe STEM-richtingen in onderwijs slaan niet aan

door
Belga
Leestijd 2 min.

Veel scholen die sinds dit schooljaar nieuwe technisch gerichte opleidingen aanbieden trekken daar vaak maar weinig leerlingen mee aan. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-parlementslid Jos De Meyer opvroeg bij Vlaams onderwijsminister en partijgenote Hilde Crevits. De STEM-richtingen (Science, Technology, Engineering and Mathematics, red.) zijn nuttig op de arbeidsmarkt maar het aantal inschrijvingen volgt niet, zegt De Meyer. De Vlaamse regering probeert STEM-richtingen als wetenschappen-wiskunde, mechanica, metaal of bouw al langer een duwtje in de rug te geven. De arbeidsmarkt kampt met een tekort aan technisch geschoolde werknemers, terwijl weinig leerlingen in het secundair onderwijs kiezen voor een technisch profiel.

Om daar een mouw aan te passen kunnen secundaire scholen nieuwe STEM-studierichtingen inrichten zonder daarvoor een andere richting in te leveren. Om met nieuwe opleidingen te starten die minder interessant zijn op de arbeidsmarkt moeten scholen wel eerst een andere studierichting schrappen. Zo vermijd je dat het aanbod wel groter wordt, maar enkel in richtingen waar de arbeidsmarkt niet voor staat te springen, is de redenering.

Maar die nieuw ingerichte STEM-richtingen trekken in verhouding maar weinig nieuwe leerlingen aan, zo blijkt uit cijfers van het kabinet-Crevits. Vaak gaan het om slechts één of twee inschrijvingen. En omdat een nieuwe richting een zware hypotheek legt op het lesurenpakket van een school, beslissen de scholen soms om een nieuwe richting toch niet te laten starten. Dit schooljaar gebeurde dat met 17 aangevraagde en goedgekeurde nieuwe STEM-richtingen.

En dat terwijl andere nieuwe richtingen in bijvoorbeeld kunstonderwijs wél hoge inschrijvingscijfers halen, zegt De Meyer. "Zo start de derde graad Audiovisuele vorming in kunstschool Sint-Lucas al meteen met 28 leerlingen, terwijl de tweede graad Houttechnieken in Dendermonde het met één inschrijving moet doen", meent hij. Volgens het CD&V-parlementslid maken de nieuwe opleidingen het aanbod toegankelijker, maar blijft het aantal inschrijvingen achter. "Maar los daarvan moet men zich ook afvragen of het zinvol is om een opleiding in te richten voor één of twee leerlingen, zeker als het gaat om richtingen in het algemeen secundair onderwijs (ASO), waar het aanbod meestal al bestaat in een andere school."

bron: Belga