Studenten kunnen niet blokken zonder Facebook

Studenten kunnen niet blokken zonder Facebook
Unsplash / B. White

Zeven op de tien studenten geven in een enquête van Teleblok aan dat ze sociale media nodig hebben om beter te kunnen studeren. Tegelijkertijd zegt meer dan de helft te veel afgeleid te zijn.

Studenten staan aan de vooravond van de examenperiode en maken zich klaar om naar overlevingsmodus over te schakelen. Om die donkere periode door te komen, rekenen heel wat jongeren op Facebook, Twitter en consorten, leert een bevraging van Teleblok bij 730 studenten. Daaruit blijkt dat zeven op tien bollebozen niet zonder sociale media kan tijdens de blok. Driekwart van de bevraagden staat dagelijks in contact met collega-studenten via sociale media, chat of per sms.

Een sms’je doet geen zeer

De voornaamste reden daarvoor is de onzekerheid en eenzaamheid die komt aankloppen tijdens de blokperiode. “Via digitaal contact weten studenten dat anderen aan hen denken, om hen geven en in hen geloven”, zegt Teleblok-coördinator Griet Speeckaert. “Tegelijk geven ze aan dat anderen ook bij hen terecht kunnen. Een van de bevraagde studenten omschrijft het gevat als: ‘een sms’je meer doet geen zeer’.”

Leg je smartphone weg

Maar die toegang tot sociale media heeft ook zijn nadelen. Twee derde heeft moeite om de boeken weer vast te nemen eens Facebook geopend is en meer dan de helft geeft aan te veel afgeleid te zijn. “Altijd bereikbaar zijn is niet goed voor je concentratie”, geeft Speeckaert toe. “Leg dus zeker je smartphone niet naast je tijdens het studeren. Maar als je het even niet meer ziet zitten, kun je online weer goede moed vinden.”

Richt je niet tot de massa

Als je online op zoek gaat naar wat motivatie en nieuwe energie, doe dat dan in kleine groepen, raadt de coördinator aan. “Deel je twijfels niet in je Facebookstatus. Vrienden die je kennen, kunnen beter en persoonlijker naar je luisteren en tijd voor je maken.”

Vragen over een moeilijk hoofdstuk in de cursus komen ook beter tot hun recht in een kleine groep. “Samen klagen over een moeilijk deel helpt studenten. Als je merkt dat je medestudenten ook nog niet voorbij dat moeilijk hoofdstuk zijn, heb je het gevoel niet alleen te zijn. Dat biedt steun”, klinkt het.