Kevin Janssens doet het voor het eerst in het Frans

Kevin Janssens in 'Tueurs'
Foto J. Voets

Het gaat uitstekend met de Vlaamse film, verzekeren de mensen van het Vlaams Audiovisueel Fonds ons, en die bewering staven ze graag met het feit dat Vlaamse producties vaak hun weg vinden naar internationale festivals. Een goed teken aan de wand is zeker ook dat steeds meer Vlaamse acteurs opgemerkt worden door buitenlandse regisseurs en producenten. Matthias Schoenaerts is niet de eerste maar wel de vaandeldrager, en de jongste tijd volgden onder meer Veerle Baetens, Johan Heldenbergh en Tom Vermeir. Met het gangsterdrama ‘Tueurs’ debuteert nu ook Kevin Janssens in een andere taal dan het Nederlands. En volgens hem is het allemaal te danken aan één film: …

Kevin Janssens: ” … ‘D’Ardennen’! De film van Robin Pront heeft echt het verschil gemaakt voor mij. Plots kreeg ik een mail van een Franstalige castingverantwoordelijke die ik van toeten noch blazen kende, met het voorstel om mee te spelen in een film. Dat was ‘Tueurs’. Ik vroeg om het scenario te lezen, vond het cool en ging samenzitten met de regisseurs, Jean-François Hensgens en François Troukens. Die zeiden me dat ze ‘D’Ardennen’ gezien hadden en dat ze me perfect vonden voor de rol van gangster. Daar is het ook niet bij gebleven. Daarna volgden nog de wraakthriller ‘Revenge’, het oorlogsdrama ‘Les confins du monde’ en de Nederlandse film ‘Catacombe’, over voetbalfraude. En elke keer klonk het dat ze ‘D’Ardennen’ gezien hadden. Het is maf hoe één film je zoveel kansen kan geven. Maar ik blijf er nuchter bij. Het is leuk dat ik nu die kansen krijg maar we zullen wel zien wat er verder gebeurt.”

“Een mens verdient altijd een tweede kans”

François Troukens, de coregisseur van ‘Tueurs’, heeft zelf een verleden als gangster. Voelde je het constant kriebelen om hem allerlei vragen te stellen?

“Nee, we mochten vragen wat we wilden. Hij nam ook zelf het initiatief om over dingen te praten. Hij gaf veel info over de technieken die ze gebruikten, de manier waarop ze banken of geldtransporten overvielen. Ik dacht ook geen moment ‘Hier staat nu een ex-gangster’ voor mij. François is een heel charmante man, lief en goedlachs. In mijn ogen heeft hij zijn straf gekregen en uitgezeten, en dat volstaat voor mij. Hij heeft zichzelf gerehabiliteerd in de gevangenis en hij helpt gedetineerden om zich te rehabiliteren. Een mens verdient altijd een tweede kans. Hij is door omstandigheden op het slechte pad geraakt. Wie ben ik om hem daarvoor te veroordelen?”

Vik, jouw personage, is niet meteen een karakter waar je als acteur echt je tanden in kunt zetten. Dat vond je niet erg?

“Nee. ‘Tueurs’ is echt een genrefilm, en die heeft geen diepgaande karakterstudies nodig. Wat mij interesseerde, was François’ ervaringen als ex-gangster. En het verhaal over de Bende van Nijvel, dat ook meespeelt. Fictie en realiteit raken elkaar in deze film. Ik ben sowieso een grote fan van het misdaadgenre. ‘Heat’ is mijn favoriet. ‘Tueurs’ wordt daar in sommige recensies mee vergeleken, en dat is een schoon compliment.”

‘Tueurs’ is gedraaid in 2015. Wat dacht je toen de Bende van Nijvel plots terug brandend nieuws werd?

“Eindelijk! Maar dan vind ik het weer opvallend hoe de politiek ermee omgaat en de publieke opinie erop reageert. Als er toch zoveel tips binnenlopen, zou het nu toch vrij duidelijk moeten zijn dat het iets is van hogerhand. Maar dat kunnen we nog altijd niet zeggen. Ik krijg er stenen kloten van als ik verklaringen lees van ministers of instellingen, die rond de pot draaien in plaats te zeggen waar het op staat. Ik denk dat er veel meer geweten is dan ze altijd laten uitschijnen. Jaren geleden hebben Guy Bouten en ex-rijkswachter Robert Beijer al boeken geschreven over de Bende van Nijvel waar allemaal dingen instaan die nu plots in de pers verkocht worden als nieuwe ontdekkingen. Waarom is daar toen niets mee gedaan? Ik vind het heel vermoeiend, vooral voor de families van de slachtoffers. Maar ik moet oppassen wat ik zeg.”

Hoe bedoel je?

“Ik wil niet de zoveelste persoon met een mening zijn. Tegenwoordig heeft iedereen maar een mening over alles. Vrije meningsuiting is een ijdelheid geworden. Iedereen kan zomaar zeggen wat hij denkt omdat we in een democratisch land wonen. Alleen: mensen schofferen of van de daken schreeuwen, is niet hetzelfde als je mening zeggen. Ik ga ook maar af op wat ik gelezen heb of denk. Maar jij vraagt het, en dan komt het in de gazet en dan gaan mensen daar weer commentaar op hebben.” (grijnst)

Ben je door de film geïnteresseerd geraakt in het dossier van de Bende van Nijvel?

“Nee, de hele periode van de jaren 90 boeit me al langer. De Bende van Nijvel, Pandy, Dutroux, de BTW-fraude, de Slachter van Bergen, op vlak van justitie, gerecht en politie is het een heel donkere periode in België. Ik was op dat moment nog puber, dus ik pakte er toen niet zoveel van mee. Ik was met andere dingen bezig dan het nieuws. Maar toen ik ging studeren, is mijn interesse beginnen groeien.”

Hoeveel procent van ‘Tueurs’ is volgens jou fictie?

“François Troukens zegt dat overvallers een overval plegen om buit te maken, niet om expliciet mensen af te slachten. Dat vind ik interessant. De logische conclusie is dat de overvallen van de Bende van Nijvel niet gepleegd zijn door gangsters maar door getrainde troepen met een andere agenda. De strategie dat je overvallen pleegt om het land te destabiliseren voor politieke doeleinden lijkt mij niet zo bij de haren gesleurd. Maar of dat de echte waarheid is, weet ik natuurlijk ook niet.”

Ruben Nollet

RECENSIEOVERZICHT
'Tueurs'