Jubileumeditie Dakar start in Peru

door
Belga
Leestijd 2 min.

De veertigste editie van de Dakar, de tiende in Zuid-Amerika, start aanstaande zaterdag in de Peruaanse hoofdstad Lima. Via Bolivia gaat het richting Argentinië, waar de Dakar op zaterdag 20 januari eindigt in Cordoba. De deelnemers krijgen in die tijdspanne één rustdag en veertien ritten voor de wielen geschoven, goed voor ruim 4.300 competitieve kilometers. Verbindingsritten meegerekend legt elke Dakarist bijna 9.000 kilometer in vijftien dagen af. 525 deelnemers afkomstig uit 54 verschillende landen nemen deel aan de Dakar, dat wereldwijd na de Formule 1 het op een na grootste motorsportevenement is. 332 voertuigen, waarvan 190 motoren en quads, 105 wagens en 42 vrachtwagens zullen zich deze week aanmelden bij de administratieve en technische controles. Onder hen slechts elf Belgische deelnemers, een absoluut dieptepunt.

Met 337 ingeschreven voertuigen is er een lichte stijging ten opzichte van 2017, toen er 318 voertuigen van start gingen in Asuncion in Paraguay. Vergeleken met 2016 is er dan weer een lichte daling te merken. In Buenos Aires reden toen 347 voertuigen over het startpodium. Vergeleken met de topeditie van 2013 is er een forse terugval. Toen gingen er 449 voertuigen van start in Lima.

Bij de voorstelling van de Dakar in Parijs begin november omschreef parcoursbouwer Marc Coma het parcours van de veertigste Dakar als een droomparcours. Zeven van de veertien klassementsritten worden van start tot finish volledig in de duinen of op een offroadparcours gereden. Zowel de motoren als de wagens moeten één marathonetappe afleggen waarbij assistentie niet toegestaan is. Enkel de deelnemers mogen dan aan hun voertuigen sleutelen.

Bij de motoren start titelverdediger Sam Sunderland (KTM) als favoriet, maar hij mag zich aan stevige concurrentie verwachten, net zoals dat het geval is bij de wagens. Daar zijn alle ogen gericht op de Fransman Stéphane Peterhansel (Peugeot), die niet alleen concurrentie krijgt uit eigen rangen maar ook stevige tegenstand mag verwachten van Toyota en MINI. Bij de vrachtwagens wordt het wellicht opnieuw een strijd van KAMAZ tegen de rest. Opvallend is de afwezigheid van Gerard De Rooy, die dit jaar de Dakar links laat liggen en deelneemt aan de Africa Eco Race.

bron: Belga