VRM legt VTM en Eén elk geldboete op van 10.000 euro voor inbreuken op Mediadecreet

door
Belga
Leestijd 1 min.

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) legt televisiezenders VTM en Eén beide een boete op voor een inbreuk op het Mediadecreet, maakt de toezichthouder vandaag bekend. VTM hield zich niet aan de regelgeving over het uitzenden van sponsorboodschappen, Eén trad dan weer de regelgeving over het uitzenden van productplaatsing met de voeten. VRM merkte op dat VTM op 4 september tussen 17 en 23 uur sponsorboodschappen voor Albert Heijn uitzond. Het Mediadecreet stelt dat dergelijke boodschappen niet mogen aanzetten tot consumptie, maar volgens de VRM was dat hier wel het geval. De toezichthouder legt een boete van 10.000 euro op, omdat Medialaan zich al meerdere keren schuldig maakte aan gelijkaardige inbreuken en omdat de sponsorboodschap in prime time werd uitgezonden.

De openbare omroep moet hetzelfde bedrag betalen naar aanleiding van een uitzending van 'Dagelijkse Kost' op 19 september 2017. Daarin was vier minuten lang een product van 'Pur Natur' te zien, waarbij het logo bijna onafgebroken en centraal in beeld stond. Volgens VRM ging het hier om "overmatige aandacht", en is er daardoor sprake van een inbreuk op het Mediadecreet. Ook hier werd het feit dat het programma in prime time werd uitgezonden in rekening gebracht bij het bepalen van de hoogte van de boete.

bron: Belga