Winterbanden: nuttig, op voorwaarde dat je de juiste kiest

Zowat 56% van de automobilisten wapent zich tegen de sneeuw met winterbanden. Test-Aankoop waarschuwt wel: niet alle winterbanden zijn de investering waard.
door
Liesbeth
Leestijd 2 min.

De winter is ondertussen al enkele weken voelbaar en dat hebben automobilisten al aan den lijve ondervonden. Touring raadt aan winterbanden te installeren van zodra de temperatuur onder de 7°C zakt, vooral voor wie geregeld buiten de stad rijdt. Maar uit onderzoek van Test-Aankoop blijkt dat niet alle banden even performant zijn. Sommige modellen zijn zelfs best te vermijden.

"Niet alle opties zijn gelijk"

De consumentenorganisatie is zich ervan bewust dat "niet alle opties gelijk zijn". "Geen enkel van de geteste modellen levert dezelfde prestaties op zowel een droog als een nat wegdek, op sneeuw en ijs", blijkt uit een enquête in het magazine van Test-Aankoop. "In de kleinste bandenmaat komt de Continental Winter Contact als beste uit de test. Die scoorde alleen iets minder in bochten nemen op ijs en op het vlak van rolgeluid. Bij de grootste maat is de Dunlop Winter Sport 5 met voorsprong de beste." Test-Aankoop stelt wel vast dat alle geteste banden het beter doen dan bij een vorig onderzoek. Op sneeuw en ijs doet de meerderheid het "behoorlijk", met vrij gelijkaardige remafstanden.

Naast de prestaties zijn ook de prijs en levensduur van de band belangrijke criteria. Volgens een enquête van Touring verandert 36% van de automobilisten hun banden niet omdat ze vinden dat ze niet genoeg kilometers afleggen om de kost te verantwoorden. Met een prijskaartje van 45 tot 115 euro per band kan de factuur inderdaad snel oplopen. Nochtans zegt Test-Aankoop dat bepaalde modellen prestaties leveren die de aanschaf rendabel maken. Zo gaat de Michelin Alpin 5 30.000 kilometer mee. Op de website van de consumentenorganisatie vind je een bandenvergelijker.

Te vermijden modellen

 

Op basis van zijn onderzoek raadt Test-Aankoop aan twee modellen absoluut te vermijden. "Die zouden zelfs verboden moeten worden", staat te lezen in het magazine van de organisatie. In de maat 195/65 presteert de Semperit Master-Grip 2 "bijzonder ondermaats op een droog wegdek" door de richting van het profiel, de slechte grip in bochten en de matige remafstand. In de bandenmaat 215/65 zet de Nankang Snow SV-2 "ronduit schandalige" remafstanden neer op een natte ondergrond. "Die band heeft maar liefst 10 meter meer nodig dan de beste band om op een natte ondergrond te vertragen van 80 tot 20 kilometer per uur. Die afstand kan het verschil maken tussen leven en dood als er bij regenweer een onverwacht obstakel voor de auto opduikt."