VRM legt Kanaal Z geldboete op voor overtreding regelgeving van product placement

VRM legt Kanaal Z geldboete op voor overtreding regelgeving van product placement

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft Kanaal Z een boete van 1.250 euro opgelegd voor het niet conform de regelgeving uitzenden van product placement. Dat meldt de VRM. De VRM controleerde de uitzendingen van diverse tv-zenders op 4 september, waaronder Kanaal Z. Tijdens de onderzochte periode werd twee keer dezelfde aflevering van het programma “BOUW.TV” uitgezonden. “In het desbetreffende programma is productplaatsing aanwezig. Artikel 100 van het Mediadecreet bepaalt de voorwaarden waaraan programma’s die productplaatsing bevatten, moeten voldoen. Zo mogen dergelijke programma’s onder meer niet rechtstreeks aansporen tot aankoop van goederen, in het bijzonder door die producten specifiek aan te prijzen, noch mogen de producten in kwestie overmatige aandacht krijgen”, legt de VRM uit.

De regulator stelde vast dat er een loutere positieve belichting is van de merken en bedrijven, waaronder Volkswagen, Devako Machinery, Iveco, Hyundai, Quality Pumps, TLS en Isuzu. Dat gebeurt volgens de VRM door “lovende commentaren”. Bovendien wordt volgens de regulator gebruik gemaakt van “een promotioneel ondersteunende beeldvorming” en worden met behulp van fragmenten uit bedrijfsfilmpjes de merken en bedrijven gunstig belicht. “De verwevenheid tussen redactionele inhoud en commerciële communicatie is de facto totaal”, aldus de VRM.



De bedrijven en merken die aan bod komen, krijgen nagenoeg alle aandacht, dit op zo’n manier dat de omroeporganisatie volgens de VRM de limieten van de aandacht overschrijdt die in geval van product placement mag worden besteed.

De VRM is de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media.

bron: Belga