Nationale betoging verstoort dienstverlening De Lijn

De Lijn lanceert goedkopere tienrittenkaart via app
Belga / S. Zouini

De nationale betoging van de drie vakbonden tegen de pensioenmaatregelen van de regering verstoort in heel Vlaanderen de dienstverlening van De Lijn. Het bus- en tramverkeer is het zwaarst verstoord in de provincie Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant.

De nationale vakbonden verzamelen vandaag in Brussel om te protesteren tegen de plannen van de federale regering om de pensioenen te hervormen. Ook in andere delen van het land laat zich dat voelen, onder andere in het aanbod van De Lijn. De meeste hinder ondervinden reizigers in Oost- en West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Ook het stadsnet van Antwerpen verloopt stroef. In Limburg is er beperkte hinder voor de streeklijnen, meldt de vervoersmaatschappij.

Zowel regio- als stadslijnen getroffen



In Oost-Vlaanderen zijn zowel de stads- als streeklijnen getroffen. Ook in de streek is er hinder. In de regio’s Dender en Vlaamse Ardennen rijdt 90% van alle bussen, in de regio Waasland 80% en in de regio Gent ongeveer de helft. Ook in Vlaams-Brabant is het busverkeer verstoord. In het Pajottenland en de Zuidrand rond Brussel rijdt minder dan de helft van de bussen.

Er is hinder in de hele provincie West-Vlaanderen. In de streek is ongeveer 75% van de chauffeurs uitgereden. De hinder is groter op de stadsnetten. Die van Brugge, Oostende en Kortrijk zijn ernstig verstoord. Het stadsnet van Roeselare rijdt volgens het boekje. Ook de Kusttram ondervindt hinder. In de stad Antwerpen is maar één op de twee bussen uitgereden. Bij de trams is zeven op de tien aan het rijden. In Limburg is er beperkte hinder.

Een vijfde van Waalse treinen rijdt niet

In Vlaanderen is de hinder voor het treinverkeer beperkt. Volgens NMBS-woordvoerder Bart Crols is 5% van de treinen afgeschaft. Wallonië geeft een enigszins ander beeld. Daar rijdt tot 20% van de treinen niet.

Op de lijnen Bergen-Brussel en Doornik-Brussel rijdt maar de helft van de treinen. Tussen Luik en Brussel en tussen Charleroi en Brussel is 80 tot 90% van de treinen operationeel. Tussen Namen en Brussel zijn zeven op de tien van de verbindingen verzekerd. Infrastructuurbeheerder Infrabel laat weten dat al haar seinhuizen operationeel zijn in heel België.