Kerstactie van Pro League ten voordele van dak- en thuislozen

Kerstactie van Pro League ten voordele van dak- en thuislozen

De Pro League heeft vandaag het startschot gegeven voor de negende editie van de jaarlijkse kerstactie. In 2017 gaat de opbrengst van de voetbalveiling, met onder meer de truitjes van alle spelers in de Jupiler Pro League en Proximus League in het aanbod, naar de Belgian Homeless Cup (BHC). BHC is de nieuwe sociale partner van de Pro League en zal voor het eerst gesteund worden door de kerstactie. De sociaal-sportieve voetbalcompetitie probeert mensen die kampen met dak- of thuisloosheid via voetbal te integreren in de maatschappij. Aan de competitie nemen 36 lokale teams, verspreid over het ganse land, met meer dan 500 dak- en thuislozen deel. “Wij geven aan mensen die kampen met dak- of thuisloosheid een positieve identiteit als voetballer en ploegmakker. Dit geeft hen de kracht om stappen vooruit te zetten. Wie wekelijks naar de training komt, geeft een zekere structuur aan zijn leven, en daarop kunnen we vanuit het welzijnswerk verder bouwen”, legt Bert Ballegeer, coördinator van de Belgian Homeless Cup, uit.

Afgelopen weekend droegen de spelers op speeldag 20 in de Proximus League (1B) een shirt met daarop het logo van de BHC. De ploegen uit de hoogste afdeling volgen dat voorbeeld en zullen volgende week, tijdens het kerstvoetbal van dinsdag 26 en woensdag 27 december, ook met het logo op de borst speeldag 21 in de Jupiler Pro League afwerken. Die truitjes worden vervolgens ondertekend en geveild. De verkoop loopt tot 28 december (13u00).



Behalve de ondertekende shirts van alle spelers uit 1A of 1B kan er ook geboden worden op evenementen zoals een wedstrijd in de achtste finale van de Champions League, de aftrap van Standard-Anderlecht op 28 januari 2018 en een training onder leiding van ex-Gouden Schoen Wesley Sonck. Ook de wedstrijd naar keuze in het spoor van voetbaljournalist Peter Vandenbempt, wat vorig jaar 4.800 euro opbracht, staat op de website van de Pro League te veil.

Eerder waren SOS Kinderdorpen en Damiaanactie de sociale partners van de Pro League, die eind augustus een overeenkomst voor drie seizoenen afsloot met de BHC. In 2016 leverde de kerstactie van de Pro League het recordbedrag van 92.300 euro op voor Damiaanactie.

bron: Belga