Negen persagentschappen op de barricaden voor betere vergoeding van informatie op internet

Negen bazen van Europese persagentschappen, waaronder Belga, AFP, DPA en PA, lanceren een oproep opdat grote internetbedrijven zoals Facebook en Google een groter deel van hun inkomsten zouden uitkeren aan de media die hen van inhoud voorzien. Ze doen dat in een opiniebijdrage die vandaag online wordt gepubliceerd door de krant Le Monde. “Sinds enkele maanden is een technisch lijkend debat bezig in Europa en binnen de Europese instanties in Brussel rond een ontwerp van richtlijn over de auteursrechten”, schrijven de ondertekenaars, onder wie Patrick Lacroix, de CEO van het Belgische persbureau Belga. De tekst zou de internetgiganten voor de eerste keer verplichten om de media te vergoeden voor de miljoenen nieuwsberichten die surfers via hun platformen consulteren. Facebook en Google strijken daarmee “enorme winsten” op, voornamelijk omdat ze ten nadele van de traditionele media advertenties naar zich toetrekken. Die internetbedrijven zijn ook aantrekkelijk om consumenten intussen de gewoonte hebben gekweekt informatie gratis te consulteren op het internet.

“Facebook herhaalt dat zijn doel is om het grootste medium ter wereld te worden. Nochtans hebben Facebook en Google geen redactie, of nationaal of internationaal netwerk voor het vergaren van informatie”, stellen de CEO’s van de Europese persagentschappen. “Ze hebben ook geen ploegen in Syrië die verslag uitbrengen met gevaar voor eigen leven.” Volgens de auteurs “is gratis een mythe”.



De invoering van een “naburig recht”, aanvullend op de auteursrechten van de journalisten, dat de Europese Commissie op tafel heeft gelegd, zou dat onevenwicht kunnen wegwerken, als de lopende gesprekken tot een goed einde worden gebracht. Het ontwerp van de Commissie moet nog worden goedgekeurd of geamendeerd door het Europees Parlement en de Raad. “Sommigen in het Europees Parlement maken zich zorgen over het ontwerp van richtlijn”, omdat ze vrezen dat het recht van het grote publiek om gratis te worden geïnformeerd op de helling komt te staan. “Maar de internaut zal in geen geval getroffen worden. Hij zal niet meer betalen dan vroeger”, aldus de Europese persagentschappen.

bron: Belga