Dieselgate: Europees akkoord over scherper toezicht op uitstoot auto's

door
Belga
Leestijd 2 min.

Ruim twee jaar na het losbarsten van het Dieselgate-schandaal hebben onderhandelaars van de lidstaten en het Europees Parlement een compromis bereikt over de hervorming van de typegoedkeuring van nieuwe auto's en over een beter toezicht op auto's die al verkocht werden. Zo riskeren constructeurs die sjoemelen met de uitstoot van hun wagens een boete tot 30.000 euro per voertuig. De nieuwe wetgeving over de typegoedkeuring van auto's moet in de eerste plaats de kwaliteit van de tests verhogen die uitgevoerd worden op nieuwe modellen. Die zal gebeuren onder reële omstandigheden. De nationale autoriteiten worden verplicht elkaar te controleren en de Europese Commissie mag audits uitvoeren. Ook verscherpt het toezicht op voertuigen die reeds groen licht kregen. De lidstaten en de Commissie krijgen de mogelijkheid om steekproeven uit te voeren. Autobouwers en importeurs die de boel belazeren, kunnen een boete krijgen die oploopt tot 30.000 euro per voertuig. Europa kreeg heel wat kritiek te slikken toen nota bene de Amerikaanse autoriteiten in 2015 ontdekten dat de Duitse autobouwer Volkswagen met sjoemelsoftware de uitstoot van zijn dieselwagens bleek te manipuleren.

"Dieselgate heeft de zwakkte punten in ons systeem voor markttoezicht blootgelegd", zo erkende eurocommissaris voor Interne Markt Elzbieta Bienkowska. Ze is tevreden dat de wetgevers het sleutelelementen van haar voorstel hebben behouden: een echt Europees toezicht met een stok achter de deur. "In de toekomst zal de Commissie auto's kunnen controleren, terugroepacties op Europees niveau in gang zetten en boetes tot 30.000 euro per auto kunnen opleggen."

De lidstaten en het Europees Parlement moeten het akkoord nog formeel bekrachtigen.

bron: Belga