Vooral grote steden investeren in fietsparkings

Jaarlijks geven Vlaamse steden en gemeenten gemiddelde 18.693 euro uit aan fietsparkings, maar het zijn vooral grotere steden die dat gemiddelde optrekken. Dat blijkt uit een enquête van Fietsberaad Vlaanderen.
door
Jelle
Leestijd 2 min.

De resultaten van de enquête van Fietsberaad Vlaanderen werden voorgesteld op het eerste fietsparkeerscongres in Vlaanderen, dat plaatsvond in Kortrijk. Van het jaarbudget voor fietsbeleid wordt gemiddeld 10% aan fietsparkeren besteed, zo blijkt uit de cijfers. De verschillen zijn zeer groot, gaande van 0 tot 2,5 miljoen euro voor fietsbeleid en van 0 tot 330.000 euro voor fietsparkeerbeleid. De jaarbudgetten hangen sterk samen met de inwonersaantallen van de gemeenten. In steden van 50.000 inwoners en meer wordt ongeveer dubbel zoveel geïnvesteerd in fietsparkeren dan in kleinere steden.

Toezicht

Ongeveer een derde van de steden en gemeenten biedt fietsparkeergelegenheid aan met toezicht van parkeerwachters en ongeveer hetzelfde percentage biedt laadinfrastructuur aan voor e-fietsen. Vrijwel alle steden en gemeenten kopen en plaatsen fietsenrekken. Het gaat dan vooral over onbeveiligde stallingen in handelscentra en op knooppunten.

"De focus ligt sterk op het uitbreiden van fietsenstallingen en het creëren van extra ruimte voor fietsenstallingen", zegt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen. "Logisch wanneer er steeds meer gefietst wordt. Het is een uitdaging om in de toekomst slimmer met ruimte om te gaan. Fietsparkeren is ruimte-efficiënt in vergelijking met het parkeren van auto's, maar kan nog veel beter georganiseerd worden.". In zowat 83% van de Vlaamse steden en gemeenten wordt er geïnvesteerd in de uitbreiding van fietsenstallingen.

Fietsberaad Vlaanderen, het Vlaams kenniscentrum voor fietsbeleid, organiseerde in samenwerking met de Vlaamse Stichting Verkeersveiligheid het eerste fietsparkeercongres in Vlaanderen. De West-Vlaamse stad Kortrijk werd niet toevallig gekozen als gaststad. "Kortrijk is de eerste stad waar parkeergelden van auto's via het parkeerbedrijf Parko worden aangewend voor investeringen in fietsparkeren", aldus schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a). Kortrijk ontvangt ook jaarlijks Velofollies, de grootste fietsbeurs van Vlaanderen.