Gemeentes en burgers vinden elkaar niet online

Gemeentes en burgers vinden elkaar niet online
Unsplash / Freestocks

Gemeentes, OCMW’s, politie en brandweer zijn steeds vaker actief op sociale media. Toch gaan weinig accounts ook effectief in interactie met het publiek, vooral door een gebrek aan tijd en personeel.

Gemeentediensten hebben dit jaar een grote sprong vooruit gemaakt in het gebruik van sociale media, blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). Dat is vooral voor OCMW’s het geval: twee op de drie heeft nu een account op sociale media, terwijl dat vorig jaar nog minder dan de helft was. Vooral Facebook is erg populair, omdat de organisaties er gebruik kunnen maken van groepen waarbinnen de gedeelde informatie privé blijft. Eén op de drie OCMW’s is ook op Twitter en Instagram actief.



Gemeenten en politiezones maken dan weer vaker gebruik van WhatsApp. Een vijfde van de politiezones in Vlaanderen heeft een account, bij gemeentes zijn dat er iets meer dan één op tien. Brandweerzones lopen op dat vlak wat achter op hun collega’s bij de politie: slechts één op de tien zit op Whatsapp, maar 57% van hen heeft wel een Instagram-account.

Het blijft stil op Twitter

Een positieve evolutie voor een generatie die steeds meer rekent op de digitale dienstverlening, maar precies daar knelt het schoentje. Slechts één op drie accounts gaat in interactie met mensen op Twitter, op Facebook is het iets meer dan de helft. Ze posten vooral zelf berichten, maar reageren weinig op die van anderen. Belangrijkste redenen zijn een gebrek aan tijd en personeel, zegt de VVSG. “Het socialemediawerk komt nog te vaak op de schouders van de communicatiedienst terecht.”

De VVSG en onderzoekspartner socialmediaburo.be roepen de lokale besturen op om meer te investeren in ‘social webcare’. “De Generatie Z, dat zijn de inwoners die straks rekenen op digitale diensten in hun gemeente”, luidt het.