Vorig schooljaar hebben meer dan 4.000 kinderen en jongeren gechat met CLB

Vorig schooljaar hebben meer dan 4.000 kinderen en jongeren gechat met CLB

In het schooljaar 2016-2017 hebben meer dan 4.000 kinderen en jongeren gechat met medewerkers van de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB). In de top 10 van de gespreksthema’s staan onder meer studiekeuze, seksualiteit en relaties, pesten en zelfdodingsgedachten. Dat melden de CLB vandaag. “Met [email protected] blijken we een leemte te vullen in de hulpverlening”, zegt Tom Billiet, coördinator van [email protected] “Jongeren vinden gemakkelijk hun weg en geven ook achteraf aan erg tevreden te zijn.”

Vorig jaar verzorgden 127 CLB-medewerkers met gemiddeld 23 gesprekken per avond in totaal meer dan 4.000 chatsessies. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers was 14 jaar. In de top 10 van de gespreksthema’s staan onder meer studiekeuze, seksualiteit en relaties, pesten en zelfdodingsgedachten. Niet alleen leerlingen brengen een bezoek aan de chat: ongeveer 5 procent van de bezoekers bestaat uit ouders. Bij 597 leerlingen werd het [email protected] voortgezet met een begeleiding door het CLB van de school waar de leerling zit.



“Leerlingen verwoorden vaak heel openlijk hun dankbaarheid na afloop van het chatgesprek. Op het einde van elk chatgesprek kunnen bezoekers feedback geven. Meer dan drie vierde van de leerlingen gaf daarbij een beoordeling van 4 of 5 sterren”, aldus Billiet.

De medewerkers benadrukken vooral dat ze online jongeren ontmoeten die in de reguliere werking niet bereikt worden. “Jongeren durven op deze manier ook vragen te brengen die ze in een face-to-face gesprek niet zouden stellen. Het helpt dat ze anoniem kunnen chatten. Zo wordt een leemte in de hulpverlening gevuld”, aldus Billiet.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits reageert positief. “[email protected] is een schitterend voorbeeld van hoe de CLB-hulpverlening langs moderne kanalen vlot en toegankelijk tot bij leerlingen geraakt. Het loopt voorop op de beleidsplannen die we momenteel vormgeven in het voorontwerp decreet leerlingenbegeleiding: een goede en laagdrempelige bereikbaarheid van het CLB. Daarom maakten we dit schooljaar middelen vrij voor een [email protected]ördinatieteam om de werking structureel in te bedden in alle centra in Vlaanderen.”

bron: Belga