Katholiek onderwijs laat scholen vrij bij communicatie rapportcijfers

door
Belga
Leestijd 1 min.

"Wij laten de scholen zelf beslissen hoe ze omgaan met de evaluatie", zegt Marijke Van Bogaert van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. "We adviseren en ondersteunen de scholen, als ze dat willen bij dit soort zaken, maar strikte richtlijnen zijn er niet." De kranten van Mediahuis brachten vandaag verslag uit van de nieuwe tendens in het Gemeenschapsonderwijs (GO!) "om klasgemiddelden of medianen niet langer te gebruiken in rapporten, omdat gemiddelden weinig zeggen over de ­individuele prestaties van leerlingen".

"Wij raden onze scholen aan om een cijfer altijd in een bepaalde context te plaatsen", zegt Marijke Van Bogaert. "Een zeven op tien kan bijvoorbeeld een zeer goed cijfer zijn voor een bepaalde scholier, maar voor een andere kan het net een iets mindere prestatie betekenen. Belangrijk is dus de evaluatie in een context te plaatsen. Het gaat over dit kind in deze situatie die op dat moment een bepaalde prestatie heeft geleverd. We ondersteunen scholen ook met adviezen over de manier waarop je over de evaluatie praat met de leerling(e) in kwestie en met zijn of haar ouders, bijvoorbeeld in het kader van een oudercontact."

bron: Belga