Trein Morlanwelz kwam niet los van takelvoertuig, maar brak in twee delen

door
Belga
Leestijd 2 min.

De trein die in Morlanwelz spoorarbeiders had aangereden, was niet losgekomen van het takelvoertuig, maar is om een nog onduidelijke reden in twee delen gebroken. De drie laatste wagons waren afgebroken van de eerste drie. Dat heeft Charles-Eric Clesse, de arbeidsauditeur die voor het parket van Henegouwen het onderzoek naar het treinongeval leidt, meegedeeld tijdens een persconferentie in Charleroi. De trein, die zes wagons telde, moest maandagavond na een eerder ongeval worden weggetakeld door een hersporingstrein. "Tijdens het slepen, en om een reden die we nu nog niet kennen, zijn de laatste drie wagons losgekomen van de eerste drie. In tegenstelling tot wat tot nu toen in de pers was aangegeven, zijn ze dus niet losgekomen van de hersporingstrein. Het koppelingssysteem tussen de motorwagens van de trein heeft het begeven", zegt Clesse.

De wagons zijn dan achteruit de helling afgereden. Daarbij werd ook een passagierstrein gekruist. De bestuurder daarvan verwittigde de operatoren in de seincabine, die daarop de elektriciteit op de sporen uitschakelden. Toch bleven de drie wagons voortrijden, om vier kilometer verderop met gedoofde lichten in te rijden op de spoorarbeiders die in Moranwelz aan de slag waren.

Ook daarna reed de trein nog tien kilometer voort, om in Bracquenies, vlak voorbij het station La Louvière-Sud, met een passagierstrein te botsen. Die passagierstrein stond door het uitschakelen van de stroom wel stil.

Volgens Clesse was het "onvermijdelijk" dat de losgekomen wagons de arbeiders zouden aanrijden. "Een noodoproep tussen de diensten zou drie tot vijf minuten in beslag hebben genomen, terwijl de aanrijding slechts vier kilometer verderop plaatsvond. Het afleiden van de wagons zou zelfs nog grotere gevolgen hebben gehad, omdat er dan een aanrijding zou hebben plaatsgevonden met de passagierstrein die nu enkel maar gekruist werd. Die trein zat vol."

bron: Belga