Zo word je de werkgever waar iedereen van droomt

De jobmarkt vertoont steeds meer gelijkenissen met de datemarkt. Het aanbod aan potentiële matches is enorm, maar dat geldt ook voor het risico op een snel vertrek. Deze tips maken van jou een aantrekkelijke werkgever.
door
marketing
Leestijd 2 min.

1. Creëer open bedrijfscultuur

Goede afspraken maken goede vrienden. Wanneer je als een bedrijf open, transparant en eenvoudig communiceert over het reilen en zeilen in de organisatie, krijg je daar een hoge waardering van je werknemers voor terug. Ruil het complexe managementjargon dus in voor eenvoudige, duidelijk taal zodat iedereen meteen mee is in vergaderingen.

2. Krik het mentale welzijn van de werknemers op

Organisaties die hoog scoren in de lijstjes van beste werkgevers, zijn vaak organisaties met een informelere bedrijfscultuur die het privéleven van de werknemers hoog in het vaandel dragen. Er zijn geen tijdrovende of absurde protocollen en er is voldoende aandacht voor het mentale en emotionele welzijn van de werknemers. Het schoenenmerk Torfs, dat al jaren verkozen wordt tot beste werkgever, zet bijvoorbeeld sterk in op lichaamsbeweging tijdens de werkuren. Een gezonde werknemer functioneert nu eenmaal beter.

3. Heb vertrouwen

De meeste bedrijven hebben de neiging om hun werknemers vooral aan te sturen op basis van controle in plaats van vertrouwen. Werknemers die het gevoel hebben dat ze vertrouwen krijgen van hun werkgever, zijn echter gelukkiger en zijn dus ook geneigd om langer te blijven. Probeer de controlemechanismes tot een minimum te beperken.

4. Schrap zoveel mogelijk managementfuncties

Werknemers die zelf beslissingen mogen nemen, voelen zich doorgaans meer gewaardeerd en halen ook meer voldoening uit hun werk. Daarom is het op zijn minst de moeite om te overwegen om zoveel mogelijk stafdiensten te schrappen. Wees je als baas wel bewust van het verschil tussen het doorgeven van verantwoordelijkheden en het doorgeven van rotklussen. Dat laatste word je niet in dank afgenomen.

5. Wees eerlijk

Eerlijkheid duurt het langst, ook in een werkomgeving. Daarom is het belangrijk om als baas ten alle tijden eerlijk te communiceren. Niet enkel om goed nieuws te brengen, maar vooral ook om feedback te geven en bij te sturen waar nodig.

6. Betaal correct

Last but not least: een aantrekkelijke verloning is voor veel werknemers een reden om ergens te starten en te blijven. Een aantrekkelijke werkgever geeft zijn personeel dus ook een verloning die in verhouding is met het geleverde werk. De kans is immers groot dat een hoger loon ook bijdraagt tot een grotere motivatie én dus betere prestaties.