Boete van 10.000 euro voor product placement in “Familie”

Boete van 10.000 euro voor product placement in "Familie"

De Vlaamse Regulator voor de Media heeft VTM een boete van 10.000 euro opgelegd, omdat in twee afleveringen van “Familie” de regels rond product placement niet nageleefd werden. In die twee opeenvolgende afleveringen werd een bezoek gebracht aan het pretpark Walibi. Het bezoek aan het pretpark werd “uitsluitend op een aantrekkelijke wijze getoond”, en het park wordt “daarenboven auditief aangeprezen”. De VRM meent dat er sprake is van een “rechtstreekse aansporing voor de kijker”, wat niet toegelaten is volgens de regelgeving. Daarnaast merkte de regulator ook op dat er “overmatige aandacht voor het park en de attracties” is, wat evenmin is toegestaan.

De VRM is van oordeel dat het gaat om een ernstige inbreuk, bovendien in twee opeenvolgende afleveringen. Ook speelt mee dat het in primetime wordt uitgezonden en een groot aantal kijkers weet te bereiken.



bron: Belga